Radiomerkede rever på Forskningstorget

Av Cathrine Glosli

Glade NMBU-studenter på stand på Forskningstorget. Fra venstre: Marlene Palm, Børge Høysæter og Sigrid Bruholt. Foto: Cathrine Glosli

På årets Forskningstorg får de besøkende et innblikk i det hemmelige livet til ville dyr som lever tett inntil oss mennesker. Gjennom å benytte ny teknologi koblet mot biologi har forskerne fått unik innsikt i revenes liv.

MINA-forsker Richard Bischof sitt reveprosjekt er et av NMBU sine bidrag til Forskningstorget. Arrangementet drar hvert år mange tusen besøkende. Bischof har fått hjelp av NMBUs ingeniører til å lage nye og bedre GPS-halsbånd til lokale Ås-rever. Slik kan forskere og studenter følge revenes bevegelser i landskapet.

Hvorfor?
– Det er gjort lite forskning på mindre rovdyr og deres effekt på omgivelsene, sier Bischof.
Han leder rødrevprosjektet som er midt i skjæringspunktet mellom økologi og teknologi.

Reveselfie. Benedicte Beddari (midten), sammen med Lina Westermann og Børge Høysæter. Foto: Benedicte Beddari

Detaljert spionering
Revene fanges i store trefeller og blir deretter GPS-merket, målt, veid, og så sluppet fri igjen. GPS-posisjonene overføres fra kragen til mobilnettet, og lar forskerne følge med på hvilke steder reven har besøkt for å finne ut av hva de driver med. Prosjektets fokus er intensiv overvåking i en kort periode: flere tusen GPS-posisjoner samles i løpet av noen dager. Dette gir et glimt av områdebruk og bevegelser med et enestående detaljnivå.

Forskning og undervisning
– I tillegg til ny og spennende informasjon om revens liv, kobler prosjektet forskning og undervisning på en fin måte, sier Bischof.
– Vi har masterstudenter som skriver oppgaver om revenes adferd og økologi, studenter som er med på å produsere GPS-halsbåndene og informasjonen fra prosjektet brukes i statistikkundervisningen vår.

"Hello, friend." Det var ikke bare barn som var interessert i aktivitetene på stand. Foto: Benedicte Beddari