Skal forbedre Norges epleavlinger

Av Cathrine Glosli

Epler
EplerFoto: Nailia Schwarz/Shutterstock

NMBU setter i gang et nytt forskningsprosjekt som skal øke Norges epleavlinger og gi bedre epler.

I Norge importeres det i dag mer eple enn det produseres. Den norske epleproduksjonen har store svingninger i kvantitet og kvalitet fra år til år.
– Potensialet for norsk epleproduksjon er stor, men den kan bli bedre, sier NMBUs professor Tore Krogstad.
NMBU starter nå et nytt, stort forskningsprosjekt på epletrær i samarbeid med industrien.
– Målet er å øke både avling og kvalitet, sier Krogstad.

Forsømt faktor
I tillegg til bedre avlinger, skal dyrkernes økonomi forbedres og miljøbelastningen reduseres. Hovedvekten legges på studier av faktorer som påvirker næringsopptak, både fra jord og gjødsling.
– Jord har vært en forsømt faktor i fruktdyrking, sier Krogstad.

Forsøk i fire regioner
Han forteller videre at det er stort behov for bedre forståelse av hvordan kjemiske og fysiske analyser av jord kan brukes aktivt i gjødslingstilrådingene. Prosjektets hovedfokus vil være på mineralisering og tilgjengelighet av næringsstoffer i ulike jordtyper, samt studier på analysemetoder i jord og blad og tolking av disse.
– Vi skal kjøre feltforsøk i fire fruktregioner: Hardanger, Telemark, Sogn og Lier, som vil danne basis for undersøkelsene, avslutter han.

Om prosjektet:
Tittel: Presisjonsgjødsling til epletre
Prosjekteier: Hardanger Fjordfrukt
Prosjektperiode: 2018-2021 (4 år)
Finansiering: Innovasjonsprosjekt fra Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri (NFR), samt midler fra fra 7 bedriftspartnere
Forskningspartnere: NMBU, NIBIO Ullensvang, Norsk landbruksrådgivning, Universitetet i Beograd