Premie for studentkronikker om naturbasert reiseliv

Av Cathrine Glosli

Vandrepremien «sølvtastaturet» for beste kronikk gikk til Hans Kristian Øverby. Fra venstre: Gunn Evy Auestad (beste kronikk 2016), emneansvarlig Stian Stensland, Thomas Haavik, Frida Omma, Hans Kristian Øverby, Michael Andersson, Harald Otterstad. Foto: Gry Thyrrestrup

Hvert år premieres de beste kronikkskriverne blant masterstudentene på naturbasert reiseliv.

Studentene ved masterprogrammet naturbasert reiseliv får hvert år en utradisjonell start på studiet når de må skrive en kronikk i kurset REIS202 «Introduksjon til masterstudiet i naturbasert reiseliv».
– Kronikkskriving er en nyttig øvelse, sier emneansvarlig, førsteamanuensis Stian Stensland.
– Da må studentene utrykke seg kort og konsist som «eksperter» på et tema. Dette er noe man ofte må kunne når man senere kommer ut i arbeidslivet.
Hvert år er det reiselivsstudenter som får kronikken sin på trykk i en avis, magasin eller nettside. Høsten 2017 fikk fem studenter sine kronikker på trykk, hvilket er ny emnerekord.

Fra ufisk til millionfisk
Hans Kristian Øverby har skrevet om gjeddefiske, som stadig vekk øker i popularitet.
"Vestlandet har Trolltunga, Nord-Norge har Lofoten og vi har gjedda. Den kan være grunnsteinen for å videreutvikle opplevelsesbasert reiseliv i Østfold og Akershus," skriver han. I motsetning til nordboere anser søreuropeiske turistfiskere gjedda som en statusfisk, ganske på linje som laksen er vår troféfisk.

Undervurdert kost
"Maten er en undervurdert del av det naturbaserte reiselivet," skriver Thomas Haavik. "Ved å vedlikeholde kunsten å foredle melk til fløte, rømme, smør og ost holder stølene liv i en utdøende tradisjon, som forteller matens historie fra jord til bord. Den lokale maten, som kommer fra fylket man er i, forteller oss en historie om natur og kultur på stedet."

En danske om det norske
Michael Andersson har skrevet om turistenes møte med det norske friluftslivet. "Turisten mangler erfaringen fra barns ben og den norske turkulturen. (...) Der skal være en bedre balance i hvad det organiserede redningsapparat skal bruges til og hvordan det skal bruges, så længe store dele af fundamentet hviler på frivillighed."

Ansvar
"Reiselivsnæringa i Lofoten må ta ansvar", skriver Frida Omma om hvordan kommunen sliter med å betale for goder for alle de besøkende der. "De private må forplikte seg til å finansiere fellesgoder."

Publiserte kronikker: