Ph.d.-student tildelt "Green Talents Award"

Av Cathrine Glosli

Hannah Harrison forsker på hva som kan gjøres for å bevare Norges spesielle villaksbestander.Foto: Benjamin A. Ward

NMBUs ph.d.-student Hannah Harrison har blitt tildelt den tyske "Green Talents Award". Hun er en av 25 aspirerende forskere ut av 602 søkere fra hele verden. Årets tema for prisen er "Bærekraftig Produksjon og Forbruk".

Hannah Harrison utvikler en mer helhetlig forståelse av konflikter omkring småskala klekkerivirksomhet for utsetting av laks i naturen. Mens kultivering tidligere var et sentralt virkemiddel i lakseforvaltningen i hele verden, har ny kunnskap om negative virkninger gjort at sentrale myndigheter har endret politikken og blitt mer restriktive til klekkerivirksomhet. Samtidig kan kultivering være viktig som del av å styrke truede bestander og reintrodusere laks der den har blitt utryddet. Mange lokale aktører er fortsatt tilhengere av klekkerivirksomhet. Målet med Hannahs studier er å identifisere underliggende drivere for sosiale konflikter omkring bærekraftig forvaltning av ville laksebestander.

Bærekraftig forvaltning av laks
Juryen trakk frem Harrisons verdifulle innsikt hun bringer til utviklingen av utfordringene rundt bærekraftig lakseforvaltning. Hennes forskning om atlantisk laksefisk er nært knyttet til bærekraftig lakseforvaltning i Tyskland og fremhever behovet for politikk som er utviklet gjennom forskning, forvaltning og næring.

Deles ut av den tyske forskningsministeren
"Green Talents Award" går til talentfulle unge forskere og blir tildelt av den tyske forskningsministeren, professor Johanna Wanka, i år for niende gang. Prisen gir dem en plattform for å dele sine synspunkter på grønne konsepter for å gjøre verden til et bedre sted. Vinnerne mottar en billett til "Green Talents -  International Forum for High Potentials in Sustainable Development", en to-ukers vitenskapsturné som gir innsikt i det tyske forskningsmiljøet og med muligheten til å møte ledende eksperter og besøke kjente forskningsinstitusjoner. Vinnerne får også en invitasjon til å returnere til Tyskland i 2018 for et fullt finansiert forskningsopphold ved en institusjon etter eget valg.

Om prosjektet:
Harrisons doktorgradsarbeid inngår som en av i alt 15 ph.d.-prosjekter som skal bidra med ny tverrfaglig kunnskap for vern av fiskeartene atlantisk laks, europeisk ål og stør. NMBU ved professor Finn Arne Weltzien ved Institutt for Basalfag og akvamedisin ved Veterinærhøgskolen leder prosjektet som er finansiert av EUs H2020 Marie Sklodowska Curie Action. Professor II ved MINA, Øystein Aas, er Hannahs veileder.