Insektene viser veien inn i arbeidslivet

Av Cathrine Glosli

To studenter i skogen med sommerfuglhåver.
Studenter fra MINA i felt ved Syverudbekken og Årungen. Foto: Håkon Sparre

Å kunne sette navn på dyr og planter i naturen er både morsom kunnskap og etterspurt av arbeidsgivere. Nyutdannede med artskunnskap gjør seg attraktive på arbeidsmarkedet.

Det kryper og kravler rundt oss i naturen. Det finnes myriader av insekter - det er den dyregruppen det er flest arter av på kloden. Det er utfordrende å skille alt det grønne fra hverandre. Vet du hva en nikkesmelle er, eller hvordan lungenever ser ut?

Humle på solhatt i botanisk hage.

For å få til en god forvaltning av naturen må vi vite noe om artene som lever der.

– Vi er opptatt av at studentene våre skal få gode artskunnskaper, sier professor Katrine Eldegard, programansvarlig for NMBUs bachelor i økologi og naturforvaltning og master i naturforvaltning.

Et viktig moment er at disse kunnskapene læres utendørs i felt.
– Kartlegging og artskunnskap kan ikke læres inne på forelesningssalen alene. Studentene må ut og se naturen i praksis.

Studenter fra MINA i felt ved Syverudbekken og Årungen

Ut på tur for å lære om dyr og planter

Totalt sett har studentene på dette bachelorprogrammet mulighet til å ta over åtte uker med feltkurs i løpet av studiet - dersom de ønsker det. Feltkursene foregår i fjell og dype daler rundt om i landet i sommerhalvåret.

I disse fagene lærer de alle fugl-, fisk- og pattedyrarter i Norge og en mengde insekter og edderkoppdyr. De tilbringer dagene med nesa i tuer fulle av villblomster, lærer å artsbestemme viktige grupper som moser og lav, og bruker grytidlige morgener med å lytte til fuglesang.

Hvordan skal naturen forvaltes?

I tillegg til artskunnskaper lærer studentene kartleggingsmetoden 'Natur i Norge' (NiN). NiN er den eneste metoden som benyttes i norsk naturforvaltning, og generelt hvordan kunnskapen kan benyttes i praktisk forvaltning av natur.

– Dette er anvendt økologi: naturen sett i sammenheng med hvordan vi som mennesker påvirker den, og hvordan vi best bør forvalte den.

Jobber med kartlegging

– Det er hyggelig når potensielle arbeidsgivere tar kontakt og etterspør våre studenter til sommerjobber hvor oppgavene innebærer kartlegging, sier Eldegard.

De siste årene har også flere masterstudenter fått faste stillinger hvor kartlegging av natur er en av flere vesentlige arbeidsoppgaver.

– Det er tegn på at kompetansen er etterspurt og at vi gjør noe riktig, avslutter hun.

Studenter på feltkurs for å lære om planter. Legg merke til posene med innsamlet materiale.