Høythengende pris innen avløp- og kretsløp til NMBU-forsker

Av Kristine Løwe

Professor Petter D. Jenssen ved NMBU ble tildelt «Avlopp & Kretsloppspriset» 2017 i Norrköping på den årlige, nasjonale konferansen «Vatten Avlopp Kretslopp».Foto: Privat

«Et forbilde innen utviklingen av bærekraftige avløps- og gjenvinningssystemer gjennom flere tiår,» skriver juryen som fredag deler ut  «Avlopp & Kretsloppspriset» 2017 til NMBUs Petter D. Jenssen.

«Avlopp & Kretsloppspriset» går i år til Petter D. Jenssen, professor ved NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, for hans arbeid med kretsløpsløsninger. Prisen deles ut fredag 17. mars i Norrköping på den årlige, nasjonale konferansen «Vatten Avlopp Kretslopp».

«Petter Jenssen har med sitt vell av ideer, kunnskap, undervisningsevne og engasjement fungerte som et forbilde i utviklingen av bærekraftige avløps- og gjenvinningssystemer i flere tiår, både i Norden og internasjonalt,» skriver juryen i sin begrunnelse for å gi prisen til Jenssen.

«Avlopp & Kretsloppspriset» deles ut hvert år på konferansen «Vatten, Avlopp, Kretslopp» til en person eller gruppe personer i Norden som på en betydelig måte har fremmet utvikling og innovasjon, eller fremskyndet innføring av miljø- og kretsløpstilpassede avløpssystem - i Norden eller andre land med stort behov for bedre sanitære forhold.

Prisen ble opprettet i 2003 og består av et reisestipend på 20,000 kroner, et kretsløpstilpasset toalett i Afrika eller Asia gjennom organisasjonen «Toaletter Utan Gränser» og et hedersdiplom. «Toaletter Utan Gränser» er en ideell forening som hjelper privatpersoner og bedrifter med å medfinansiere toaletter i utviklingsland.

- Min første reaksjon var å bli kjempeglad og rørt. Det skjer mye i Sverige innenfor avløp og kretsløp og jeg håper prisen kan bidra til å sette mer fokus på dette viktig fagområdet i Norge, sier prisvinner Petter D. Jenssen.

Petter innså tidlig de store fordelene som kildesorterende avløpssystemer har både for å redusere utslipp og for å kunne samle og resirkulere næringsstoffer fra avløp. Han har planlagt et av verdens aller første større landbaserte systemer med vakuumtoaletter til tett tank og lokal rensing av gråvann ved Kaja studentboliger på Ås.

«Mange har latt seg inspirere av hans kunnskap og ideer, og i dag er kildesorterende toalettavløpssystem med vakuumtoaletter hovedlinjen i utviklingen av «Avløp og Kretsløp,» sier juryformann Håkan Jönsson, professor i kretsløpsteknikk ved SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Petter D. Jenssen har vært en pioner for utvikling av naturbaserte- og kretsløpsbaserte rensemetoder og bygget opp tre nye Masterprogram i Norge, Nepal og Pakistan, med fokus på bærekraftig VA-teknologi tilpasset lokale forhold. Han er en etterspurt foredragsholder ved internasjonale konferanser innen sitt fagfelt og har erfaring fra prosjekter i bl.a. India, Kenya, Cuba, Malaysia, Russland, USA og Grønland.

Les mer om prisutdelingen og juryens begrunnelse her.

NMBUs Petter D. Jenssen får her «Avlopp & Kretsloppspriset» 2017. Prisen ble delt ut i Norrköping på den årlige, nasjonale konferansen «Vatten Avlopp Kretslopp». Foto: Privat