Kick-off for nasjonalt krafttak for bærekraftig biodrivstoff

Av Cathrine Glosli

Bio4Fuels kickoff-seminar 9. februar 2017
Bio4Fuels kickoff-seminar 9. februar 2017Foto: Cathrine Glosli

Den 9. februar 2017 var det kick-off-seminar for det norske forskningssenteret for miljøvennlig energi (FME), Bio4Fuels. Senteret skal utvikle innovativ teknologi for å konverte biomasse og organisk materiale til bærekraftig drivstoff og energi.

Avdelingsdirektør for energi, ressurser og miljø i Forskningsrådet, Rune Volla, roste senteret for sin konkurransekraft og gode timing.
– Dette er en sterk satsing på energisektoren, og den første FME-senter for biodrivstoff noensinne. Konkurransen var hard, og vi har store forventninger til dere.
FME-sentrene har som mål å øke den norske innsatsen på områder der Norge kan gjøre en forskjell, og stimulere til samarbeid mellom utdanning og næringsliv.

Klimavennlig transport for fremtiden
Volla fortsatte på Forskningsrådets forventninger om senterets bidrag til vitenskap og industri, og avsluttet sin tale med å beskrive sine håp og visjoner fra en fremtid, 8 år fra nå av, når Bio4Fuels har fullført sin misjon.
– På dette tidspunkt håper vi at CO2-utslippene fra transport i Norge synker raskt, sier han.
Han beskrev en fremtid hvor avanserte biodrivstoff produsert i Norge er en viktig del av et klimavennlige transportsystem i luft, til havs og på land. I tillegg er skog og organiske restprodukter et råstoff for biodrivstoff hvis eksport fra Norge øker.
– Gratulerer og lykke til!

Fakta

Bio4Fuels er et senter for miljøvennlig energi (FME) basert hos NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og ledet av SINTEF.

Senteret har som mål å utvikle innovativ teknologi og hjelpe industrien med å realisere økonomisk og bærekraftig konvertering av biomasse fra lignocellulose og organisk avfall til drivstoff.

Et av hovedmålene er å øke effektiviteten og avkastning i de prosessen innenfor de ulike verdikjeder, samt oppnå tekno-økonomisk innsikt for optimal integrasjon innenfor og på tvers av verdikjeder og større forståelse av de miljømessige konsekvensene av de ulike verdikjedene.

Bio4Fuels for samler ledende norske forskningsinstitusjoner, universiteter, sentrale nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere, industri, frivillige organisasjoner og offentlige organer.

For mer informasjon, se vår nettside: https://www.nmbu.no/bio4fuels eller følg oss på Facebook: https://www.facebook.com/biofuels.no/.