NMBUs første Senter for fremragende utdanning

Arbeidsgruppen
ArbeidsgruppenFoto: Elin Børrud

Senter for integrert og transdisiplinær undervisning i planlegging (SITRAP) har blitt tildelt status som Senter for fremragende utdanning.

HK-Dir, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, vurderte i 2022 i alt 28 søknader, og tildelte status som Senter for fremragende utdanning til tre av søkerne. En av disse var SITRAP. Senteret ble etablert i 2018, på bakgrunn av en avslått SFU-søknad i 2016. En søknad ble også sendt inn i 2019, denne nådde heller ikke opp.

– Det er derfor svært gledelig at vi nå har utviklet en struktur og ramme rundt senterideen vår, slik at vi klarte å overbevise om at vi holder et fremragende nivå, sier professor og merittert underviser Elin Børrud. 

SITRAP skal utvikle en fagdidaktikk for romlig planlegging. Det er flere studieprogram som utdanner kandidater innen romlige planleggingen bla. arkitektur, landskapsarkitektur, ulike retninger innen by- og regionplanlegging, noen ingeniørutdanninger og eiendomsutvikling. Ved NMBU undervises det i by- og regionplanlegging, landskapsarkitektur og eiendomsutvikling.

– Vårt arbeid springer ut av erfaringer med studieprogrammene ved vårt fakultet, men vi avgrenser oss ikke til dette. Vi er mer opptatt av hva alle utdanningene har til felles, enn hva som skiller dem. En fagdidaktikk i romlig planlegging fokuserer på ulike aspekter av hvordan vi lærer i dette faget, også når vi er i praksis, og hva det innebærer for undervisningen. Til dette har vi innledet et samarbeid med Senter for praktisk kunnskap ved Nord universitet.  

Med SFU-status følger midler, halvparten er støtte fra NMBU og resten kommer fra SFU-ordningen. Senteret vil ha et årlig budsjett på ca. 6,5 millioner. Dette går både til prosjektstillinger og driftsmidler til de ulike prosjektene.  

– SITRAP har allerede i dag to prosjekter som er støttet av midler fra HK-dir, så vi vet litt om hvilke muligheter tildelingen gir oss. Søknaden inneholder prosjekter som gir støtte til ulike studentinitiativ og studentaktiv læring, og prosjekter om samarbeid med arbeidslivet.  

Det langsiktige målet med senterets arbeid er å utdanne planleggere som bedre kan håndtere fremtidens komplekse samfunnsutfordringer, og på en bærekraftig måte. SITRAP vil være et nasjonalt senter for fagdidaktikk i romlig planlegging. Det betyr at denne SFU ikke bare kommer NMBU til gode, men til alle utdanningsinstitusjoner som utdanner kandidater som skal bidra til et bedre bærekraftig areal, by- og tettstedsutvikling.   

Hva skal midlene gå til?  

Delprosjekter rettet mot studenter

  • Tverrfaglig masterprosjekt: vi utforsker andre måter å gjennomføre masteroppgaven, enn den ofte individuelle fremgangsmåten.  Tiltak er for alle studenter ved NMBU, hvor de kan arbeide i et større fagfelleskap av studenter og veiledere, og hvor et tema eller case utforskes. Tiltaket er allerede i gang våren 2023, med til sammen 19 studenter fordelt på to tematikker: Oslofjorden – døde eller levende? og Towards Lillestrøm.
  • Såkornsmidler (stipend), til støtte for studenter som vil engasjere seg i faglige aktiviteter utenom ordinært studieprogram, delta på konferanser, dra på studietur, arrangere et fagarrangement, delta på sommerskole etc.   
  • Utvide hjelpetilbud i bruk av digitale verktøy. Vi vil opprette studentassistentstillinger for studenter som er spesielt opptatt av å styrke denne kompetansen.
  • Årlig nasjonal studentkonkurranse i «stedsutvikling», for alle studenter innenfor planleggingsfag i Norge. Konkurransen annonseres i mai/juni med innlevering i august og premiering i september. Konkurransen inspirerer til tverrfaglig prosjektsamarbeid og kreativ samskaping. Studenter skal selv organisere team, melde seg på og gjennomføre konkurransen utenom ordinær studietid.

Fagdidaktiske ambisjoner

Vi skal utvikle kunnskap om hvordan vi lærer å bli profesjonelle planleggere: Vi skal undersøke hva som kjennetegner profesjonsutøvelsen i romlig planlegging. Hva gjør planleggere når de løser planoppgaver? Hvordan lærer de å finne løsninger på komplekse problemstillinger? Hvilke metoder velger de og hvorfor?

Gjennom følgeforskning av praksisfeltet og evaluering av studentenes læring i ulike sammenhenger, skal SITRAP utvikle økt innsikt og forståelse av hva som kreves av undervisning og utdanning av fremtidens planleggere. 

Foreløpig har vi identifisert syv sentrale aspekter ved læring som er nødvendig for å håndtere komplekse samfunnsutfordringer gjennom romlig planlegging:

  • Planleggingens metoder
  • Historie og profesjonsutvikling
  • 1:1 romlig erfaring og feltarbeid
  • Tegning og visuell representasjon
  • Skriving, konseptualisering og argumentering
  • Prosjektsamarbeid og gruppelæring
  • Digitalisering og teknologibruk

Dette er læringsaspekter som på ulik måte og med varierende tyngde inngår i dagens undervisning. Gjennom kollegialt samarbeid både nasjonalt og internasjonalt er det et mål at SITRAP kan øke bevisstheten omkring disse læringsaspektene og dermed utdanningskvaliteten på alle planleggerutdanningen i Norge. 

Arbeidsgruppa i SITRAP består av Elin Børrud, senterleder, Marius Grønning, Jin Xiu og Gunnar Ridderstrøm (alle fra Institutt for by- og regionplanlegging), Ingrid Ødegård, Ellen Husaas og Kathrine Omnia Strøm (alle fra Institutt for Landskapsarkitektur) og Terje Holsen og Einar Hegstad (fra Institutt for eiendom og juss). Andre ansatte vil delta i senterets ulike delprosjekter med ulik tilknytning og varighet. I tillegg vil det ansettes prosjektmedarbeidere.

Senterets styre ledes av fakultetets prodekan for undervisning Grete Patil og består ellers av prodekan for forskning og instituttlederne ved landskapsarkitektur, By- reg og eie-juss.  

En bredt sammensatt referansegruppe består av eksterne aktører fra privat og offentlig sektor, samt interne aktører fra NMBU. Referansegruppen er senterets viktigste spredningsnoder til ulike målgrupper.  

Publisert - Oppdatert

Del på