SITRAPs årkonferanse 2021 – opptak fra konferansen Barn og unges medvirkning i planlegging

Barn og unge bør medvirke i planleggingsprosesser.
Barn og unge bør medvirke i planleggingsprosesser.Foto: Shutterstock

Hvordan skaffer man seg kompetanse i å involvere barn og unge i areal- og samfunnsutviklingen? Hvordan underviser vi i det? Dette var spørsmål som ble belyst i SITRAPs årskonferanse 2021

Konferansen ble arrangert 20. oktober på Campus Ås. Konferansen ble også streamet, og var åpen for alle interesserte.

Temaet for årets konferanse var barn og unges medvirkning i samfunns- og arealplanlegging. Konferansen belyste hvilke behov praksisfeltet har, og presenterte prosjektet Samarbeid for bedre medvirkning i planlegging, et 3-årig prosjekt med støtte fra programmet «Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning» fra Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning. Prosjektet skal spesielt se på hvilke behov kommuner og private utbyggere har knyttet til barn og unges medvirkning i planlegging, og hva dette krever av kompetansen til de vi utdanner.

Prosjektet er et samarbeid mellom by- og regionplanlegging, landskapsarkitektur og eiendomsutvikling ved NMBU. I tillegg er KS, miljø- og utviklingsorganisasjonen Spire og Norsk boligbyggelag samarbeidspartnere. SITRAP skal øke kunnskap om og fokus på god undervisning generelt, og spesielt på utdanning i romlig planlegging. Senteret ligger under Fakultet for landskap og samfunn, NMBU.

Nedenfor kan du se opptak fra de ulike delsesjonene i konferansen - klikk på lenkene under for å se videoen:

Velkommen til SITRAP årskonferanse –medvirkning i planlegging som didaktisk utfordring
• Elin Børrud, professor, leder av SITRAP, innleder konferansen - se video her.

Medvirkning i teori og praksis
Barn og unges medvirkning i dagens planlegging – pliktløp, pynt eller praktisk nytte? v/Grethe Salvesvold, delprosjektleder SAMBED, NMBU
Slik gjør vi det – verktøykasse og metodebruk i medvirkning for barn og unge v/Solveig Gjørv Røraas, delprosjektleder SAMBED, NMBU
Hva lærer studentene? Studentsamtale om dagens pensum – relevans og læringsutbytte læringsutbytte v/Kristoffer Pinheiro, Helene Transeth Mosling og Anders Endor Nordengen ved by- og regionplanlegging, NMBU

Involvering av barn og unge
Hva kan vi lære av unge handlekraftige mennesker? v/Astrid T. Sinnes, professor, Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap, NMBU.
Innovasjonsprosjektet «Et sted å være ung» (UngHus). Aina Landsverk Hagen, forsker II, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet.

Panelsamtale: Kompetanse i og om medvirkning – om å lede prosesser
Samtaleledere: Grethe Salvesvold og Solveig Gjørv Røraas, SAMBED
Deltakere:
• Aslaug Tveit, daglig leder, Leva Urban Design
• Karoline Birkeli-Gauss, prosjektleder sosial bærekraft, Asplan Viak
• Kenneth Dahlgren, sjef for byutvikling og samfunn, Aspelin Ramm Eiendom

Panelsamtale: Er vi på rett vei?
Samtale med partnerne i prosjektet SAMBED: Julie Rødje, SPIRE, Tor Inge Hjemdal, DogA, Henning Berby, KS og Christian Fredrik Mathisen, NBBL.
Samtaleleder: Terje Holsen, førsteamanuensis, Institutt for eiendom og juss, NMBU