NMBU starter samarbeid med American University

Av Jayne P Lambrou

Global connectivity
Global connectivityFoto: Shutterstock

NMBUs Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier (Noragric) har etablert et samarbeid med School of International Service (SIS) ved prestisjefylte American University. SIS er rangert som en av de ti beste skolene i verden innen studiet av internasjonale relasjoner.

Noragric og SIS skal samarbeide om undervisning og forskning på geopolitisk økologi.

Hva er geopolitisk økologi?

Geopolitisk økologi bygger på politisk økologi, som betyr at faget har et geografisk perspektiv på forholdet mellom mennesker og miljø. Politisk økologi utforsker de økonomiske og politiske prosessene som påvirker tilgang til, og bruk av, land og naturressurser.

Hva er formålet med prosjektet?

Noragric forsker på og underviser om vår tids store miljømessige og økologiske utfordringer. I dette konkrete prosjektet vil Noragric slå seg sammen med American University sin master i Global Environmental Policy. Sammen har de to institusjonene eksperter på en rekke felt, inkludert antropologi, samfunnsøkologi og miljøøkologi, områdestudier, juss og internasjonale relasjoner.

Kurs, studentutveksling, stipend, feltkurs og praksisplasser vil bli gjort tilgjengelig for studenter ved begge institusjonene.

Hvem har nytte av dette?

Studenter ved begge institusjonene vil ha stor nytte av prosjektet.

– I kjernen av prosjektet er aktiviteter som gjør det mulig for studentene å tilegne seg ny kunnskap, få relevante ferdigheter og kompetanse, og ta del i innovative undervisningsopplegg, forklarer prosjektleder Katharina Glaab, førsteamanuensis i internasjonale relasjoner ved NMBU.

– Gjennom studentmobilitet og gjennomføring av felles utdanningsaktiviteter skaper vi internasjonale læringsmiljøer, der studenter lærer med og av hverandre.

Gjennom prosjektet får studentene mulighet til å delta på felles kurs i Costa Rica, Washington DC og en hytte i Nordmarka, nord for Oslo, for en skikkelig, norsk opplevelse. Disse emnene vil bli en del av studieprogrammene ved begge institusjonene.

– Et felles fokus på geopolitisk økologi vil gi studentene nødvendig kunnskap og kompetanse for å jobbe for en bærekraftig fremtid, sier Glaab.

Studenter ved både NMBU og American University vil også kunne søke om praksisplasser og utveksling, og kan få stipend som støtter dette. Flyktninghjelpen og Norsk institutt for vannforskning er blant institusjonene som er med på prosjektet. Prosjektet skal også dekke kostnader for deltakelse på kurs.

– Målet er å gjøre studentene i stand til å bruke det de har lært i et arbeidsmiljø. Det vil igjen fremme gjensidig læring, og gi erfaringer som vil berike studiene deres, sier Glaab.

Hva kan prosjektet føre til?

– Vi håper å bygge et langsiktig partnerskap med American University, slik at vi kan tilby inspirerende internasjonale akademiske miljøer til studenter og ansatte. Det vil igjen gjøre det mulig å skape og utvikle utdanning og forskning som kan møte fremtidens geopolitiske utfordringer, sier Glaab.

Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Midlene ble tildelt via UTFORSK-programmet, der 13 norske universiteter og høyskoler fikk til sammen 90 millioner kroner til internasjonalt utdanningssamarbeid.

— Disse tildelingene vil styrke Norge som kunnskapsnasjon. Jeg er glad for å se at prosjektene vi nå støtter legger opp til at flere studenter kan dra på utveksling til våre prioriterte samarbeidsland, sa statsråd Ola Borten Moe da prosjektene ble tildelt.

Noragric-SIS Partnership in Education and Research on Geopolitical Ecology varer fra 2023 – 2026, og har fått en finansiering på 3 millioner kroner.