Professor emeritus Karsten Jørgensen 1953 – 2021

Av Jayne P Lambrou

Karsten Jørgensen
Karsten JørgensenFoto: Håkon Sparre/NMBU

Det var med vemod og sorg vi mottok budskapet om at Karsten døde 8. juli.

Karsten hadde en lang karriere ved Institutt for landskapsarkitektur (ILA) ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Han ble uteksaminert som landskapsarkitekt ved NLH i 1980. Han disputerte 1989, samme år ble han førsteamanuensis ved instituttet og senere professor.

Hans forskning omhandlet landskapsarkitekturens historie, særlig 1900-tallets og samtidens historie i Norge, men hans interesser spente langt videre. Han publiserte en rekke artikler i norske og internasjonale tidsskrift og fagbøker.

Karsten var leder for instituttet i flere perioder og hadde ulike verv ved universitetet. Han bidro til etableringen av studieprogram for landskapsarkitektur både i Latvia og i Palestina.

Som det internasjonale menneske han var tok han rollene som styremedlem i ECLAS (European Council of Landscape Architecture Schools) fra etableringen av (1990) og som styremedlem i Erasmus-nettverket Le:Notre. Han høstet stor anerkjennelse for sitt mangeårige arbeid med grunnlegging og redigering av tidsskriftet Journal of Landscape Architecture. Hans mange faglige kontakter har vært viktige både for kolleger og for ILAs anseelse i Europa.

Han gikk av i 2020, men hadde en forrykende innspurt, som falt sammen med instituttets 100- års jubileum i 2019 og etableringen av NMBUs nye, internasjonale masterprogram i landskapsarkitektur.

Dessverre fikk han en kort pensjonisttilværelse. Den ble preget av sykdommen, som han kjempet imot med sin sedvanlige positive holdning. Han fortsatte utrettelig med publiseringer. Nå er pennen lagt ned for godt.

Våre tanker går til Anne-Mette og den øvrige familie.

På vegne av instituttet og kolleger ved NMBU.

​​​​​​​Tore Edvard Bergaust
Instituttleder