Hva gjør egentlig en landskapsarkitekt?

- Jeg er stolt over å si at jeg utdanner meg til en landskapsarkitekt, sier Kristiane Holter som har gjennomført sitt første studieår på NMBU.Foto: Privat

I en alder av 21 år klødde jeg meg i hodet og skjønte at det på tide å finne ut hva jeg skulle studere. Landskapsarkitektur hadde jeg aldri hørt om før.

Den gangen tenkte jeg ikke over at det var mennesker som designet rommene mellom byggene, som hadde drodlet rundt ideer, skissert og planlagt stedene jeg beveget meg gjennom, helt ned til kantsteinene. Alt fra skolegården hvor jeg lærte å hoppe strikk, til fortauet som beskyttet meg mot en råner, og parken i nabolaget. Jeg var i alle fall ikke klar over at det fantes et eget studie som kunne utdanne meg til å gjøre alt dette.

- Hva driver du med?
På sosiale arrangementer er det ofte noen som spør hva jeg driver med. Når jeg svarer at jeg studerer landskapsarkitektur ser de på meg som et spørsmålstegn. Etter en kort forklaring virker det som om folk får en liten åpenbaring. I likhet med meg tok også de landskapsarkitekten for gitt.

Nå vet jeg at landskapsarkitektene skaper møteplassene vi sårt trenger, som for eksempel torget i byen, lekeplassen i nabolaget, skolegården, takhagen og gatene mellom byggene. De bidrar samtidig til å forme mye av det vakre vi kan hvile øynene våre på.

Populært studie
Fremtiden vil dessuten trenge dyktige landskapsarkitekter som forbereder byer og andre steder på klimaendringene vi forventer i årene som kommer. Vi trenger ”larker” til å forebygge og fikse skadene som skjer, og skape robuste anlegg som tåler det som vil komme i morgen og flere tiår framover. Det er kanskje dette som gjør at landskapsarkitektur er et av de mest populære studiene på NMBU.

Det å forme omgivelsene er en stor del av jobben til en landskapsarkitekt.
Det å forme omgivelsene er en stor del av jobben til en landskapsarkitekt. Foto: Privat

100 år med norsk landskapsarkitektur
Men hvorfor er det slik at landskapsarkitektur ikke er like kjent som, for eksempel, arkitektur hos flere unge? Utdanningen fyller 100 år i 2019, så dette er virkelig ikke noe nytt.

Selv kjente jeg ikke noen landskapsarkitekter før jeg begynte å studere, så det er noe av grunnen til at jeg ikke visste om utdanningen. En annen årsak er at uteområdene ofte kommer i skyggen av arkitekturen i byggeprosjekter. I tillegg er det lite bevissthet blant unge om uterommenes funksjon og effekt, og at det finnes dyktige fagfolk som planlegger dem.

Mye av informasjonen vi fikk på videregående handlet om alle sykepleierne som trengs, realfagskravene for å studere medisin og at ingeniør var en sikker utdanning. Landskapsarkitektur ble derimot aldri nevnt i min krets. Manglene informasjon fra skolen er med andre ord en mulig årsak til at det tok 21 år før landskapsarkitektur ble introdusert for meg, men likevel; det er selvfølgelig ikke slik at alle i en alder på 18 år skal ha kjennskap til alle yrkene som finnes her i denne verden.

Stolt student
I dag er jeg stolt over å si at jeg utdanner meg til å bli landskapsarkitekt, fordi det gir meg muligheten til å designe viktige bidrage som samfunnet vil trenge.

Dette innebærer blant annet grønne lunger for folk og insekter, møteplasser for gode samtaler og sykkelstien som får deg raskt fra A til B. Ved at flere får vite om at larkene finnes, håper jeg at det vil bidra til at flere kan være like stolte over denne utdanningen som meg.