Studentene som vant ved å være best på samarbeid

Studentene Synne Thorshaug Eide (t.v.) og Olav Olsborg har jobbet med å redusere klimagassutslipp i studentkonkurransen Grensesprengeren 2023.Foto: NMBU/Egil Jahren

Et tverrfaglig team med studenter fra NMBU og NTNU overbeviste juryen i konkurranse om  klimanøytrale løsninger for byggebransjen.

Bærekraftkonkurransen Grensesprenger er åpen for studenter fra alle fag og universiteter i Norge, og arrangeres av Skanska. I finalehelgen 13.-15. januar samlet fem lag seg i Trondheim, for å hjelpe Skanska med å kutte klimagassutslipp.

Brukte hverandre og pensum

–  Det var samarbeidet som ga oss seieren, sier Olav Olsborg, en av studentene på vinnerlaget.

Juryen mente at teamet til Olav hadde det mest helhetlige konseptet, og best utnyttet hele lagets kompetanse. Oppgaven var å lage en løsning for hvordan planlegge og bygge et levende og klimanøytralt nabolag, hvor miljø og mennesker tas vare på.

– Sammensetningen i vårt team skilte seg kanskje litt fra de andre lagene. Der var deltagerne mer lik hverandre når det gjaldt kompetanse, sier Synne Thorshaug Eide, den andre NMBU-studenten på vinnerlaget.

Synne er student på studieprogrammet Landskapsarkitektur, Olav er student på studieprogrammet Eiendom. Laget ble utfylt av Anders Løset (Eiendomsutvikling og -forvaltning, NTNU) og Christopher Balavoine (Bygg- og miljøteknikk, NTNU).

– Tilbakemelding var at vi hadde en gjennomtenkt og tverrfaglig løsning, og at vi jobbet på en måte som gjenspeiler hvordan bransjen fungerer, forteller Olav.

Synne og Olav brukte kunnskap rett fra pensum inn i sitt løsningsforslag.

– Vi brukte konsepter i løsningsforslaget som var godt kjent for oss gjennom studiene. For eksempel teorier om hvilke fysiske miljøer mennesker søker seg til, og hvordan man kan skape gode steder å leve og være, forteller Synne. – Vi fikk uttelling for at våre studieprogram gir oss en bred og helhetlig forståelse av fagene våre.

Innovative ideer på kort tid

Studentene fikk oppgaven utlevert lørdag morgen og måtte presentere et forslag søndag ettermiddag. Dermed ble det en hektisk helg for studentene, og de måtte sette seg inn i mye på kort tid.

– Det var ekstremt lærerikt, både det intensive arbeidet og det tverrfaglige samarbeidet, sier Olav. – Jeg lærte like mye av konkurrentene som av de andre på laget mitt.

– Slike konkurranser har nok som et formål å rekruttere. Men viktigst er at det har bragt sammen folk med interesse for bærekraft. På kort tid ble det utviklet utrolig mange gode ideer. Dette er mennesker som kommer til å gjøre kule ting, sier Synne.

Vinnerlagets løsning inneholdt blant annet en ny tilnærming for Skanska til gjenbruk av byggematerialer.

– Det vanlige i dag er at eldre og slitte bygg rives, selv om en stor del av byggematerialene kunne blitt ombrukt. Ombruk er viktig om bransjen skal være sirkulær. Men skal man få til dette må man fortsette å eie bygningene man fører opp. Vi foreslo et nytt forretningsområde for Skanska, og lagde noen juridiske løsninger for eierskap og utleie, forklarer Olav.

Må jobbe sammen om løsninger

Byggebransjen står for omlag 40 % av det totale utslippet av klimagasser i verden. Et grønt skifte vil kreve mye av bransjen.

– Kunnskap er selvfølgelig avgjørende for en grønn omstilling, men evne til samarbeid er minst like viktig, sier Eva Falleth, dekan ved Fakultet for landskap og samfunn, NMBU. – Da får man til de gode, tverrfaglige løsningene som vi vil trenge fremover.

Tverrfaglighet er vektlagt i mange av studieprogrammene ved Fakultet for landskap og samfunn. Målet er å gi studentene en bred forståelse av rollen de vil ha i arbeidslivet. Studenter får blant annet mulighet til feltarbeid i team sammen med studenter fra ulike studieprogram.

– Gratulerer til vinnerlaget! Det gjør meg stolt og glad at våre kunnskapsrike studenter samarbeider så godt, og at de i tillegg vant Grensesprenger 2023, avslutter Falleth.