Finalistene til studentprisen klare

Målet med Aspelin Ramm-prisen er å løfte frem unge byutviklere som kan bidra med bærekraftige og fremtidsrettede løsninger for by- og stedsutvikling.Foto: Shutterstock

For åttende år på rad deler Aspelin Ramm ut prisen for den beste masteroppgaven i byutviklings- og eiendomsfag. I år er to av tre nominerte NMBU-studenter i landskapsarkitektur.

– Det er en stor glede for oss at hele to av mastergradsoppgavene som ble levert i år fra masterprogrammet i landskapsarkitektur er blant de 3 nominerte til Aspelin Ramm – prisen for den beste masteroppgaven i byutviklings- og eiendomsfag. Vi er stolte, men ikke overrasket! Vi har dyktige og engasjerte studenter og gode undervisere, og instituttet har gjennom progamrådet jobbet systematisk og over tid med å bevisstgjøre studentene om sin profesjonelle rolle og sine potensielle bidrag til å fremme FNs bærekraftmål, sier Anne Kathrine Geelmuyden, professor og programrådsleder for landskapsarkitektur.

– Nivået på oppgavene vi har mottatt i år er svært høyt, og har gitt oss all grunn til optimisme for bransjens fremtid! De tre finalistene bidrar med nye, spennende spørsmål som bygger videre på tendenser vi ser i byutviklingen, sier juryleder Marianne Skjulhaug.

Her er de tre finalistene til Aspelin Ramm-prisen:

• Jan Trinh med Queering of Spaces, masteroppgave i arkitektur ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Oppgaven tar for seg skeiv identitets plass i byrommet, belyst gjennom utviklingen av en skeiv kulturinstitusjon i eksisterende bygningsmasse i Brenneriveien i Oslo.
  • Sigrid Bjørgen og Kristiane Holter med Klimasmart landskapsarkitektur – Strategier for redusert klimafotavtrykk i urbane landskapsprosjekter, masteroppgave i landskapsarkitektur ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Oppgaven ser på landskapsarkitektur i kontekst av klimaendringer og -utfordringer, og undersøker muligheten for å inkludere vegetasjon og jord i klimagassregnskapet.
  • Tanita Guldbrandsen med Badebyen Bergen – En tilgjengelig sjøfront for badeløver, masteroppgave i landskapsarkitektur ved NMBU. Oppgaven skisserer en sjøbadstrategi for Bergen med formål om å gjøre byens sentrale sjøfront mer tilgjengelig for publikum.
Tanita Guldbrandsen er nominert med Badebyen Bergen – En tilgjengelig sjøfront for badeløver, masteroppgave i landskapsarkitektur ved Oppgaven skisserer en sjøbadstrategi for Bergen med formål om å gjøre byens sentrale sjøfront mer tilgjengelig for publikum. Foto: Bielke & Yang

Øvrige jurymedlemmer er Gunnar Bøyum (konsernsjef i Aspelin Ramm), Per Gunnar Røe (professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO), Elin Børrud (professor i By- og regionplanlegging ved Fakultet for landskap og samfunn ved NMBU) og juryleder Marianne Skjulhaug (dekan ved Fakultet for arkitektur og design NTNU).

Finalistene skal presentere oppgavene sine foran jury og publikum under byutviklingskonferansen Oslo Urban Week 13. september. Her kåres også vinneren av Aspelin Ramm-prisen 2022, som mottar en premie på 30 000 kroner.

igrid Bjørgen og Kristiane Holter er nominert med Klimasmart landskapsarkitektur – Strategier for redusert klimafotavtrykk i urbane landskapsprosjekter, masteroppgave i landskapsarkitektur ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Oppgaven ser på landskapsarkitektur i kontekst av klimaendringer og -utfordringer, og undersøker muligheten for å inkludere vegetasjon og jord i klimagassregnskapet. Foto: Bielke & Yang