– Svært gjennomarbeidet og aktuell oppgave

Johanne Helvik og Elise Buan stakk av med studentprisen for landskapsarkitektur på NMBU 2021.Foto: NMBU, video

Vi gratulerer Johanne Svendsen Helvik og Elise Gunnes Buan med Statsbygg studentpris for landskapsarkitektur 2021!

– Oppgavene vi har mottatt i år har vært svært gjennomarbeidet, aktuelle, helthetlige og med høy nytteverdi. Vi setter stor pris på å få slike gode oppgaver, og vi er virkelig imponert over arbeidet og engasjementet som er lagt ned, sier Andreas Nilsen, overarkitekt i Statsbygg.

Helvik og Buan har skrevet masteroppgave sammen om hvordan Moss sentrum kan utvikles dersom ungdom fikk bestemme. Oppgaven «Ungdommens byplan» er basert på en medvirkningsprosess med ungdom fra Malakoff videregående skole, og målet har vært samskaping for å utvikle møteplasser som angår deres hverdag.

Se Johanne Helvik og Elise Buan fortelle om oppgaven sin her:

[video:https://youtu.be/xsRnhPP2B1U]

– Oppgaven er aktuell fordi den viser viktigheten av myndiggjøring av ungdom og sosial bærekraft for ungdom som førende for utvikling av fremtidens byer. Ensomhet blant norske ungdommer øker, og bysamfunnet har et potensial i å sørge for at ungdom kan oppleve en sterkere tilhørighet til fellesskapet, sier veilederne Katinka Horgen Evensen, førsteamanuensis, og Ellen Husaas, dosent ved Institutt for landskapsarkitektur ved NMBU.

Moss er valgt som case fordi folkehelseprofilen fra 2020 viser stort frafall fra videregående skole, opplevelse av utrygge nærmiljø, lavere deltagelse i fritidsorganisasjoner, og flere ensomme og mindre fysisk aktive enn landsgjennomsnittet.

– Studentene har vist et sterkt engasjement for problematikken omkring utfordringer i medvirkningsprosesser, og de har valgt å jobbe konkret med hvordan faktisk involvere ungdom i planlegging av byrom. De har jobbet systematisk med å utvikle et medvirkningsopplegg for ungdom i videregående skole. De utviser et godt eksempel på hvordan landskapsarkitekter kan være med i arbeidet for å sikre reell medvirkning, sier Husaas og Evensen.

Om Statsbyggprisen:
Hvert år siden 2012 har Statsbyggs studentpris for landskapsarkitektur på NMBU blitt delt ut. Prisens formål er å stimulere til eksperimentelle og nyskapende studier innen landskapsarkitektfaget. I vurderingen av de ulike mastergradsoppgavene legges det vekt på aktualitet, nytteverdi og bærekraft, analytisk tilnærming og formidling samt formspråk og estetisk verdi.