De var kvinnelige pionerer

Sigrid Jahnsen (1910-1982), Else Collett (1905-1990), Torborg Zimmer (1911-2001), Karen Reistad (1900-1994): de fire første kvinnelige hagearkitektene i Norge.Foto: Historisk arkiv for norsk landskapsarkitektur

- I anledningen av den internasjonale kvinnedagen ønsker vi å løfte frem noen av de første kvinnelige hagearkitektene i Norge. Men å  grave seg ned i deres bidrag er ikke lett, skriver professor Annegreth Dietze-Schirdewahn.

Lanskapsarkitekten forklarer at en del av utfordringen er at kvinnene ikke var opptatt av å dele sin praksis med en stor offentlighet.

- Men vi ser at de, med en annen retorikk og et annet formspråk, bidro vesentlig til disiplinens utvikling.

Torborg Zimmer (1911-2001) var en av de aller første kvinnelige hagearkitekter her til lands, og la i følge Dietze-Schirdewahn stor vekt på hagearkitekturen som en formende kunstart hvor levende materialer, altså vegetasjon, spiller en vesentlig rolle.

"Naturfredning og beskyttelse av landskapet er en del av hagearkitekturens arbeidsfelt," skrev Torborg Zimmer om sitt eget fagfelt rundt 1949: "Bevaring av 'det opprinnelige' og hovedsakelig arbeid med naturen og terreng er hagearkitektenes hovedelement."

Forskningen bidrar til stadig nye innsikter om de aller første kvinnene i faget:

- Senere i mars holder vi en todagers workshop "Where are the women in Scandinavian Landscape Architecture?" der forskere fra København og Stockholm kommer for å snakke om kvinnelige pionerer i faget og hva de har bidratt med - og om hvordan og om de har gjort det annerledes enn sine mannlige kollegaer, sier Dietze-Schirdewahn.

Les hele blogginnlegget om de fire første kvinnelige hagearkitetene i Norge her!

Torborg Zimmers første prosjekt i Bergen: Norges Handelshøgskole 1936.
Torborg Zimmers første prosjekt i Bergen: Norges Handelshøgskole 1936. Foto: Historisk Arkiv for Norsk Landskapsarkitektur

Fakta

Historisk Arkiv for Norsk Landskapsarkitektur er med i et nordisk nettverk som skal undersøke spørsmålet «Where are the Women in Nordic Landscape Architecture?».

Nettverket er et samarbeid mellom København universitet, Stockholm universitet og NMBU og er støttet av Danmarks Frie Forskningsfond for Kultur og Kommunikation.

Nettverket arrangerer en workshop på NMBU 21.-23. mars 2022.