Klima- og miljødepartementet og NMBU - to institusjoner med mange felles berøringspunkter.Foto: Jayne Lambrou

Kulturminneavdelingen i Klima- og miljødepartementet besøkte NMBU for å høre om erfaringer fra forskning og undervisning på kulturarv.

- NMBU er en viktig kunnskapsleverandør for norsk kulturmiljøforvaltning.Vi er glade for at departementet besøker oss og vi er stolte av å vise frem vårt vakre campus, sier dekan Eva Falleth.

Kulturminneavdelingen arbeider med strategi- og politikkutvikling innenfor hele kulturminnefeltet, på områder som arkeologi, bygningsvern, kulturmiljø og kulturlandskap, kulturmiljøfredninger og kulturhistoriske verdier i by- og tettstedsutvikling – med andre ord finnes det mange felles berøringspunkter mellom de to institusjonene.

Annegreth Dietze-Schirdewahn, professor ved Institutt for landskapsarkitektur, viste gjestene det historiske arkivet for norsk landskapsarkitektur som finnes ved Fakultet for landskap og samfunn.

- Dette er et av få arkiver i verden med temaet landskapsarkitektur. Arkivet gir tiltrengt bakgrunn til og grunnlag for vår forskning, og for undervisningen i fagets historie og er med det et viktig bidrag til norsk kulturminneforvaltning. Vi får mange henvendelse fra forvaltningen, forteller professoren.
I tillegg til arkivet fikk gjestene også se universitetsparken, som universitetet bruker til både forskning og undervisning.

- Besøket understreker hvor viktig forskning og utdanning på grønne kulturminner er, forteller Falleth.