Kreativ landskapsarkitekt lagde årets immatrikuleringsmotiv

Av Eivind Norum

NMBU-student Marte Uthus Solum har laget årets tegning til immatrikuleringen med roser. Rosene har Solum satt inn en montasje med tegningen som Daniel Ewald lagde i forbindelse med en Jubileumsbok for Studentsamfunnet.Foto: Skisse av Marte Uthus Solum og Danel Ewald

NMBU-student Marte Uthus Solum lagde årets tegning til immatrikuleringen. Tegningen var opprinnelig laget til ringfesten, men NMBU-ledelsen mente den var så bra at den ble valgt ut som kunstmotiv til immatrikuleringen i 2018.

Nå skal den kreative landskapsarkitektens tegning gis ut i et begrenset opplag på 1300 nummererte eksemplarer. Dette er trykk som alle nye studenter får av NMBU-rektor Mari Sundli Tveit.

– Det er kult og morsomt at min tegning blir årets motiv under immatrikuleringen, sier en blid Marte Uthus Solum til NMBU.

Hun har nylig fått seg jobb som landskapsarkitekt ved Sweco i Ski og forteller at hun ble litt overrasket over at hennes tegning nådde opp.

– Ja, det ventet jeg ikke, sier hun.

De som er kjent med NMBU drar nok kjensel på Aud Max i motivet. Og denne delen av motivet er basert på en tegning som Daniel Ewald lagde i forbindelse med en Jubileumsbok for Studentsamfunnet.  Et sted hvor mange henter både inspirasjon og deltar i hyggelige sosiale opplevelser.

–Ideen og inspirasjonen til motivet har jeg fått fra det gode studentlivet på Ås. Aud Max og samfunnet er tydelige symboler studentlivet på Ås. Derfor er Aud Max en del av hovedmotivet.

Motivet ble først utformet for hånd og deretter ble motivet overført til en datamaskin hvor hun sluttbehandlet bildet. Og hele prosessen tok en del timer.

– Det er ikke mye tid til å lage slike bilder lengre. Jeg gjorde mer av det tidligere, men med jobb og studier har det blitt svært begrenset, forteller hun.

At hennes bilde nå mest sannsynlig vil prege veggene på en rekke studenthybler rundt om synes Uthus Solum er kult. Og hun bruker muligheten til å skryte av NMBU som studiested. Selv studerte hun landskapsarkitektur ved NMBU.

– Jeg anbefaler studiet og NMBU. Det beste er alt det tverrfaglige arbeidet og at jeg fikk mye spennende praksisarbeid underveis. I tillegg er det aller beste med å være student ved NMBU rammene rundt studietiden og alt det som hører med. Ikke bare det faglige, avslutter hun.

NMBU-student Marte Uthus Solum har laget årets tegning til immatrikuleringen med roser. Rosene har Solum satt inn en montasje med tegningen som Daniel Ewald lagde i forbindelse med en Jubileumsbok for Studentsamfunnet. Foto: Skisse av Marte Uthus Solum og Danel Ewald