Et 5000 år gammelt leketøy gir nytt liv til kampen mot malaria

Blodsentrifuge av papir.
Blodsentrifuge av papir. Foto: Tove Rømo Grande, NMBU

En blodsentrifuge av papir gjør det enkelt å oppdage sykdommer i områder uten tilgang til elektrisitet. Nå skal den bli en del av verktøykassen til NMBUs SHINE-prosjekt.

Kanskje kjenner du igjen dette leketøyet fra da du var liten: en knapp som er tredd inn på en tråd og som snurrer rundt og rundt. Funn fra arkeologiske utgravninger over hele verden stadfester at det er snakk om verdens eldste leketøy.

Det er nettopp denne gjenstanden som er utgangspunktet for den siste i rekken av oppfinnelser fra Prakash-laben på Stanford University. Forskerne har gjort leketøyet om til en papirsentrifuge som gjør det mulig å skille plasma fra røde blodlegemer. Plasmaet studeres, og sykdommer oppdages.

Den er enkel, svært billig og drives av håndkraft.

Snart blir den også en del av NMBUs SHINE-prosjekt.

Med over 10 000 omdreininger i minuttet skilles røde blodlegemer fra plasma ved hjelp av denne papirsentrifugen. Foto: Tove Rømo Grande

Lavteknologiske løsninger for framtida
- Vi ønsker at papirsentrifugen skal bli en del av prosjektet så snart den blir tilgjengelig. Den passer perfekt inn i verktøykassen vår, og kan samtidig være til inspirasjon for lokalbefolkningen, sier Sheri Lee Bastien, førsteamanuensis ved Institutt for folkehelsevitenskap på NMBU.

Hun leder SHINE-prosjektet som har som mål å forbedre sanitærforhold og hygiene i rurale områder uten infrastruktur. Gründervirksomhet og innovasjon er derfor en sentral del av prosjektet.

- Vi ønsker å legge til rette for at studenter engasjerer seg for å utvikle enkle, lavteknologiske løsninger som kan brukes i utkantstrøk, sier Bastien.

Bastien ønsker samtidig at befolkningen også selv skal bidra med oppfinnelser som kan komme lokalsamfunnet til gode.

- Å fremme kreative løsninger er en vesentlig del av det å forme neste generasjons forskere, lærere og ledere som skal møte de komplekse, globale utfordringene som verden står ovenfor, slår hun fast.

Gjennom SHINE har studenter i Tanzania vært blant de første til å ta i bruk foldskopet – et svært billig og sammenbrettbart papirmikroskop som, i likhet med papirsentrifugen, er en effektiv metode for å oppdage sykdommer. En fabrikk som lager såpe med lokale ingredienser er også en del av prosjektet.

Kan redde millioner av menneskeliv
En milliard mennesker står i fare for å bli smittet av malaria og trenger å bli testet. Like mange mennesker bor i områder uten veier og elektrisitet. I slike områder er helsetjenesten svært mangelfull, om den i det hele tatt eksisterer.

- Denne typen lette og billige verktøy gjør at vi kan nå ut til en stor del av befolkningen som i dag har begrensede muligheter for å testes, sier Bastien.

Papirsentrifugen erstatter den langt tyngre og mer kostbare blodsentrifugen som drives av elektrisitet. Papirversjonen koster det under to kroner å anskaffe, mens den elektrisitetdrevne kan koste opp mot 100 000 kroner.

- Med over 10 000 roteringer i minuttet, drevet av håndkraft, gjør papirsentrifugen at plasma skilles fra røde blodlegemer på bare noen minutter, forklarte doktorgradsstudent ved Standford University, Chew M. Chai, da hun gjestet NMBU i høst.

Chai viste frem ulike versjoner av papirsentrifugen og foldskopet som er utviklet på Prakash-laben.

Chew M. Chai viser frem foldskopet for de frammøtte på hennes foredrag på NMBU i høst. Foto: Tove Rømo Grande, NMBU

- I tillegg til de som er designet for å oppdage malaria, har vi laget sentrifuger og foldskop som kan hjelpe oss med å diagnostisere tilbakefallsfeber, elephantasis (som ofte kjennetegnes ved kraftig opphovning av huden) eller ulike infeksjonssykdommer, fortalte Chai.

Blir du glad av gamle minner? Se NRKs presentasjon fra 1972 av det gamle leketøyet

SHINE-prosjektet

• SHINE står for Sanitation & Hygiene Innovation in Education
  • De siste årene har prosjektet gitt lovende resultater for å bedre sanitærforhold og hygiene i Tanzania, og nå skal det utvides til det sørlige India