Fet fisk kan lage farlige stoffer i tarmen

Av Kristine Løwe

En ny studie fra NMBU og Nofima nyanserer bildet av hva slags mat som kan innebære kreftrisiko.

En norsk studie peker mot at jernet i rødt kjøtt kan ha mindre å si for risikoen for tarmkreft enn vi trodde. Derimot kan flerumettet fett skape farlige stoffer i tarmen.

Det er mye som tyder på at rødt kjøtt kan øke risikoen for kreft i tykktarmen og endetarmen. Det var konklusjonen til Nasjonalt råd for ernæring i 2011, etter at de hadde vurdert det samlede forskningsmaterialet på feltet. En mulig årsak til dette, kan være at det røde kjøttet er spesielt rikt på jern. Såkalt hemjern kan få fettstoffer til å reagere med oksygen i tarmen – de oksiderer. Det kan igjen være med på å danne potensielt kreftfremkallende stoffer, som malondialdehyler og hydroksyalkenaler.

Nå har forskere ved Nofima og NMBU imidlertid brukt en kunstig mage og tynntarm for å undersøke hva som skjer under fordøyelsen av både storfekjøtt, svin, kylling og laks. Resultatet ble ikke helt som forventet. Det viste seg nemlig at både laks og kylling lagde flere farlige forbindelser enn det røde storfekjøttet.

– Det var uventet. Vi hadde forventet å finne en høyere konsentrasjon av disse stoffene i storfekjøttet. forteller Christina Steppeler, doktorgradsstipendiat ved NMBU og en av forskerne bak studien.

Les hele saken hos Forskning.no

Christina Steppeler er stipendiat i forskningsprosjektet "Sunnere storfekjøtt" som ledes av professor Bjørg Egelandsdal. Prosjektgruppen for forskningsprosjektet består av forskere fra Nofima, Nortura, KLF, Animalia, Matprat og NMBUs Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi, Institutt for kjemi, biovitenskap og matvitenskap og Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap.