3 - Utdanningsplan, ph.d-avtale og datahåndteringsplan

Av Janne Karin Brodin

Utdanningsplan og opplæringsdel

NMBU 1.3 Utdanningsplan skal inneholde prosjektbeskrivelse og fremdriftsplan for arbeidet med ph.d.-prosjektet, plan for opplæringsdelen, publiseringsplan, og plan for opphold ved andre institusjoner (i inn- og utland).

Opplæringsdelen

Kravet til opplæringsdelen er 35 studiepoeng inkludert kurs i forskningsetikk og vitenskapsteori på minst 5 studiepoeng. Kandidaten kan i samråd med hovedveileder velge å inkludere flere studiepoeng. Som hovedregel kreves kurs i statistikk i opplæringsdelen, eller dokumentert sterke ferdigheter i statistikk ved opptak, sett i forhold til ph.d.-studentens fagområde. Opplæringsdelen skal være gjennomført, bestått, og godkjent av fakultetet før avhandlingen leveres inn til bedømmelse.

Innen rammen av 35 studiepoeng kan opplæringsdelen inneholde inntil 5 studiepoeng i generelle ferdigheter som prosjektledelse, forskningsformidling eller pedagogikk. Kurs i akademisk skriving godkjennes ikke som tellende studiepoeng i opplæringsdelen.

Endringer i avtaleperiode/veiledere/opplæringsdel

Hvis du har endringer i opplæringsdelen, veiledere eller avtaleperiode, må du fylle ut og sende inn NMBU 2.2 Endringsskjema.

Alder og nivå på emner

Emner som inngår skal være på master- eller ph.d.- nivå, og minst 20 studiepoeng bør avlegges etter opptak. Emner som skal inngå i opplæringsdelen, bør ikke være eldre enn to år ved oppstart. For ph.d.-kandidater som har tatt forskerlinje, gjelder at hele opplæringsdelen skal være tatt etter opptak til forskerlinjen.

Forskningsetikk

Et emne i forskningsetikk og vitenskapsfilosofi på minimum 5 studiepoeng skal inngå i opplæringsdelen. PHI401 eller VET400 dekker dette behovet. Dersom du har tatt et annet emne i forskningsetikk og vitenskapsfilosofi, kan du søke fakultetet om å få godkjent dette emnet inn i opplæringsdelen din. Du må levere emnebeskrivelse og karakterutskrift/ kursbevis til fakultetet slik at de kan bedømme innhold i og omfang av emnet. Fakultetet rådfører seg med NMBUs etikkråd dersom det er tvil om emnet kan godkjennes.

Les mer om emner ved NMBU og andre institusjoner og spesialpensum.