Kurs: Klimatilpasning, naturfare og juss

Stryk i skog
Foto: Steinar Taubøll

Klimaendringer og lovendringer skjerper kravene til kommunene når det gjelder forebygging og håndtering av skader fra flom, skred og overvann, noe som tydeliggjøres i flere nye stortingsmeldinger og statlige veiledningsdokumenter. Temaet er svært sammensatt, og det er ulike problemer som må løses for planlagte tiltak og eksisterende bebyggelse og infrastruktur. Det er dessuten ulike utfordringer før, under og etter naturulykker. Mange kommuner og utbyggere har svak kompetanse på de juridiske aspektene ved naturfare. Kurset tar derfor sikte på å gi de ansvarlige i kommunen en god basis for egne vurderinger og for å se når spisskompetanse bør hentes inn.

Meld interesse innen

Høst 2024

Oppstartsdato

Februar 2025

Studiepoeng

ca. 24 000,-
Med forbehold om prisjustering.

* Kursavgiften dekker

Hvem passer kurset for

Kurset retter seg mot kommunale planleggere, byggesaksbehandlere, utbyggere, landskapsarkitekter, VA-ingeniører, konsulenter, jurister og beredskapsansvarlige.

Kursets innhold

Sentrale temaer på kurset:

• Generelt om klimatilpasning og naturfare
  • Rollefordeling mellom stat, kommune og private
  • Økonomi og fordelingsprinsipper før og etter skade
  • Oversikt over praktisk viktige regler
  • Forholdet til ROS-analyser
  • Beredskap
  • Erstatningsansvar
  • Sikringstiltak
  • Naturskadeordningen, forsikring og regress
  • Nye regler og pågående lovrevisjoner

Opplegg

Kurset vil ha en tre-dagers fysisk samling i februar 2025 og en digital samling i mai 2025. I tillegg må deltakerne lese litteratur og løse oppgaver mellom samlingene.

Faglig ansvar

Institutt for eiendom og juss, Fakultet for landskap og samfunn, NMBU ved dosent Steinar Taubøll.

Eksamen vil være en skriftlig hjemmeeksamen.

Kursavgiften dekker

Kursavgiften inkluderer undervisning, og eksamen samt dagpakker alle dager.

Deltakerne må selv dekke utgifter til reise, opphold og kurslitteratur.

Kontaktpersoner: