Skolevanning

Skolevanning er storesøster-prosjektet til Skolehage! Her tar vi utgangspunkt i at man har tilgang til en hage, at hagen har eller at det er et ønske om vanningssystem i hagen og nysgjerrighet av hvordan vanning påvirker hagen.

Hva som skjer etter det er opp for diskusjon med samarbeidspartnere. Men - mulige fokusområder er:

  • Naturbruk, bærekraft, hager og dyrking
  • Sensorteknologi og programmering
  • Matematikk, statistikk og dataanalyse
  • Hypoteser, modellering og forskning

Uavhengig av hvilket-fokusområdet man velger vil det være sentralt med praktisk og tverrfaglig arbeid. Det vil være naturlig at elementer fra alle ovenfornevnte områder blir trukket fram og diskutert i lys av hverandre.

Eksempelspørsmål vil være:

  • Hvordan varierer vanningsbehov med type vekst - og ser vi noen sammenhenger her?
  • Hvilke type sensorer kan være nyttig å installere for å optimalisere vanningssystemet? Klarer vi å få til dette rent praktisk?
  • Nå som vi forhåpentligvis har samlet litt data, enten fra sensorene eller eksternt fra feks. yr eller manuelle avlesninger - hvordan kan data si oss noe om hvordan vi bør vanne?
  • Kan vi lage et eksperiment som gjør at vi kan vanne bedre til neste år?

Innenfor prosjektet vil det være stort potensiale for differensiering av oppgaver, noe som gjør at prosjektet treffer hele elevspekteret.

KA

Kristian Aga

Universitetslektor NMBU

Håkon

Håkon Mella

Hageekspert NMBU/Vitenparken