Hopp til hovedinnhold

Aktiv læring og matematikkdidaktikk -

fokus på omvendt undervisning

Bakgrunn

Overgangen fra tradisjonell undervisning til mer elevaktive læringsformer kan være krevende. Mange lærere opplever at det er utfordrende å få elevene til å møte forberedt, delta aktivt og se verdien av nye arbeidsformer. Dette kurset gir støtte til å lykkes med omvendt undervisning i matematikk, med utgangspunkt i forskning og praksis.

Formål

Målet er å styrke lærernes trygghet, motivasjon og didaktiske kompetanse i å bruke flipped classroom og andre aktive læringsformer på en systematisk og bærekraftig måte.

Innhold

Deltakerne får innsikt i:

  • Forskning og prinsipper bak aktiv læring og omvendt undervisning
  • Hvordan planlegge og strukturere undervisning slik at forberedelse og klasseromsaktivitet henger sammen
  • Strategier for å øke elevmotivasjon og ansvar for egen læring
  • Eksempler, erfaringsdeling og veiledning knyttet til egen praksis

Arbeidsform og utbytte

Kurset kombinerer samlinger, veiledning og praksisarbeid. Deltakerne prøver ut egne opplegg og reflekterer sammen med kollegaer.
Etter kurset skal lærerne kunne planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer elevaktivitet, samarbeid og dypere læring i matematikk.