VET342 Klinisk kommunikasjon, psykisk helse og klinikkdrift
Studiepoeng:1.5
Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen
Emneansvarlig:Lisbeth Hektoen
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vår
Om dette emnet
En dag med fokus på psykisk helse: Studentene får et innblikk i utfordringer i yrkeslivet som kan føre til psykisk uhelse. Studentene får informasjon om hvordan forebygge psykisk uhelse, hvilke faresignaler man skal være oppmerksom på, forbyggende tiltak og når man skal be om hjelp.
Tre dager med klinisk kommunikasjon hvor studentene får lære om og prøve interaktivt måter å kommunisere effektivt på både med eiere og kolleger.
En dag med klinikkdrift hvor studentene får et innblikk i enkelte sider av driften av en smådyrklinikk, prissetting og sammenhengen mellom dette og lønn og lønnsomhet. Det er fokus på smådyrklinikk sektoren men kan overføres til selvstendig næringsdrivende.
Dette lærer du
Kunnskap: Etter endt emne skal studenten:
- Ha kunnskap om effektive måter å kommunisere med eiere, kunder og kolleger
- Ha kunnskap om teknikker som vil gjøre kommunikasjon med eiere effektiv og produktiv
- Ha kunnskap om hvordan man ikke skal kommunisere
- Ha en forståelse for tegn på psykisk uhelse
- Ha innsikt i faresignalene for utvikling av psykisk uhelse
- Ha kunnskap om verktøy for å forebygge psykisk uhelse
- Vite når en skal tilkalle hjelp
- Ha forståelse og innsikt i hvordan økonomien på en klinikk henger sammen med prissetting, lønninger og lønnsomhet
- Ha kunnskap om viktige faktorer som vil lette prissetting og hva man skal inkludere i beregning av priser
Ferdigheter: Etter endt emne skal studenten:
- Vite når en skal tilkalle hjelp for å forebygge og hjelpe mot psykisk uhelse
- Kunne igangsette og kommunisere med eiere og kolleger på en god og effektiv måte
- Kunne overføre kunnskap om prissetting og fastsetting av lønn i en klinisk kontekst til en selvstendig næringsdrivende sammenheng.
Generell kompetanse: Etter endt emne skal studenten:
- Reflektere rundt psykisk helse og sin egen situasjon i en yrkesutøvende hverdag
- Vurdere en effektiv måte å kommunisere på i en yrkesutøvende rolle og utøve dette på en profesjonell måte
- Ha en profesjonell tilnærming til prissetting av sine tjenester
Læringsaktiviteter
Pensum
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Obligatorisk aktivitet
Fortrinnsrett