UASFS301 Transfaglig samarbeid og innovasjon i praksis
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Hanne Fjerdingby Olsen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:50
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallellen.
Om dette emnet
Dette emnet bygger videre på UASFS300 og gir studentene dypere erfaring med transfaglig samarbeid i praksis gjennom casebasert arbeid i et Living Lab-konsept. Studentene skal jobbe med komplekse, reelle samfunns- og bærekraftsutfordringer, i tett samarbeid med eksterne aktører som kommuner, næringsliv, forskere og frivillige organisasjoner. Gjennom en problembasert tilnærming vil studentene utvikle ferdigheter i systemtenkning, gruppeprosessledelse og anvendelse av relevante metoder for transfaglig samhandling og innovasjon. Emnet gir studentene mulighet til å bruke og videreutvikle verktøy og metoder fra UASFS300 i møte med reelle problemstillinger. Emnets innhold er strukturert rundt tre integrerte prosesser:
- Casearbeid i Living Lab: Studentene jobber med konkrete utfordringer knyttet til bærekraftige matsystemer, urbant landbruk eller andre relevante fagområder.
- Gruppeprosesser og samarbeid: Fokus på avansert gruppedynamikk, beslutningsprosesser og håndtering av konflikter i tverrfaglige team.
- Metoder og verktøy for case-løsning: Bruk av metoder som co-design, samskaping, interessentanalyse, beslutningsstøtte og evaluering av implementering. Studentene forventes å anvende og videreutvikle metodiske verktøy fra UASFS300, med særlig vekt på tilpasning til reelle samfunnscase.
Dette lærer du
Kunnskap
Studenten:
- Har inngående forståelse av hvordan Living Labs fungerer som innovasjonsarena for bærekraftige løsninger.
- Kan analysere transfaglig samhandling i praksis, inkludert dynamikken mellom ulike aktører.
- Har kunnskap om metoder for brukerinvolvering, samskaping og co-design i reelle kontekster.
- Kan redegjøre for hvordan systemtenkning kan brukes operativt for å utvikle løsninger i matsystemer og bærekraftsspørsmål.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan lede og fasilitere tverrfaglige grupper i samskapingsprosesser og innovasjonsarbeid.
- Kan anvende og tilpasse metoder for samskaping og problemløsning i ulike kontekster.
- Kan håndtere usikkerhet, konflikter og motstridende interesser internt i gruppa og i samarbeid med eksterne aktører.
- Kan evaluere og videreutvikle strategier og tiltak i et levende laboratorium.
- Kan veilede prosjektarbeid og formidle løsninger både skriftlig, muntlig og visuelt til ulike målgrupper.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan arbeide selvstendig og i tverrfaglige team for å løse komplekse problemer.
- Har utviklet en kritisk forståelse av egen og andres kompetanse i transfaglige samarbeid.
- Kan koble teori og praksis i møte med reelle bærekraftsutfordringer.
- Kan håndtere etiske dilemmaer og vurdere samfunnsmessige konsekvenser av ulike løsningsforslag.
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav