UASFS301 Transfaglig samarbeid og innovasjon i praksis

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap

Emneansvarlig:Hanne Fjerdingby Olsen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:50

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallellen.

Om dette emnet

Dette emnet bygger videre på UASFS300 og gir studentene dypere erfaring med transfaglig samarbeid i praksis gjennom casebasert arbeid i et Living Lab-konsept. Studentene skal jobbe med komplekse, reelle samfunns- og bærekraftsutfordringer, i tett samarbeid med eksterne aktører som kommuner, næringsliv, forskere og frivillige organisasjoner. Gjennom en problembasert tilnærming vil studentene utvikle ferdigheter i systemtenkning, gruppeprosessledelse og anvendelse av relevante metoder for transfaglig samhandling og innovasjon. Emnet gir studentene mulighet til å bruke og videreutvikle verktøy og metoder fra UASFS300 i møte med reelle problemstillinger. Emnets innhold er strukturert rundt tre integrerte prosesser:

  1. Casearbeid i Living Lab: Studentene jobber med konkrete utfordringer knyttet til bærekraftige matsystemer, urbant landbruk eller andre relevante fagområder.
  2. Gruppeprosesser og samarbeid: Fokus på avansert gruppedynamikk, beslutningsprosesser og håndtering av konflikter i tverrfaglige team.
  3. Metoder og verktøy for case-løsning: Bruk av metoder som co-design, samskaping, interessentanalyse, beslutningsstøtte og evaluering av implementering. Studentene forventes å anvende og videreutvikle metodiske verktøy fra UASFS300, med særlig vekt på tilpasning til reelle samfunnscase.

Dette lærer du

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående forståelse av hvordan Living Labs fungerer som innovasjonsarena for bærekraftige løsninger.
  • Kan analysere transfaglig samhandling i praksis, inkludert dynamikken mellom ulike aktører.
  • Har kunnskap om metoder for brukerinvolvering, samskaping og co-design i reelle kontekster.
  • Kan redegjøre for hvordan systemtenkning kan brukes operativt for å utvikle løsninger i matsystemer og bærekraftsspørsmål.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan lede og fasilitere tverrfaglige grupper i samskapingsprosesser og innovasjonsarbeid.
  • Kan anvende og tilpasse metoder for samskaping og problemløsning i ulike kontekster.
  • Kan håndtere usikkerhet, konflikter og motstridende interesser internt i gruppa og i samarbeid med eksterne aktører.
  • Kan evaluere og videreutvikle strategier og tiltak i et levende laboratorium.
  • Kan veilede prosjektarbeid og formidle løsninger både skriftlig, muntlig og visuelt til ulike målgrupper.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan arbeide selvstendig og i tverrfaglige team for å løse komplekse problemer.
  • Har utviklet en kritisk forståelse av egen og andres kompetanse i transfaglige samarbeid.
  • Kan koble teori og praksis i møte med reelle bærekraftsutfordringer.
  • Kan håndtere etiske dilemmaer og vurdere samfunnsmessige konsekvenser av ulike løsningsforslag.
  • Læringsaktiviteter
    • Case-basert læring: Studentene jobber i grupper med en reell utfordring presentert av en ekstern aktør. I motsetning til UASFS300, der studentene jobber med fiktive eller småskala case, vil studentene i UASFS301 arbeide med større og mer komplekse samfunnsproblemer. De vil møte reelle utfordringer knyttet til samskaping, interessekonflikter og begrensede ressurser.
    • Interaktive workshops: Fokus på samskaping, design-tenkning, og refleksjon over prosessene.
    • Ekskursjoner og feltarbeid: Besøk til relevante aktører/prosjekter for kontekstforståelse.
    • Studentledede seminarer: Presentasjoner, diskusjoner og refleksjonsøvelser.
    • Veiledning fra eksterne mentorer: Praktikere og akademikere gir innsikt og tilbakemeldinger underveis.
    • Bruk av digitale verktøy for samhandling, dataanalyse og presentasjon av løsninger.
  • Pensum

    Pensum i emnet består av en kombinasjon av fastsatt og selvvalgt fagstoff som støtter opp om prosjektarbeidet og den tverrfaglige læringsprosessen:

    • Forelesningsinnhold
    • Artikler og rapporter om Living Labs, samskaping og bærekraftige matsystemer
    • Relevante policy-dokumenter
    • Studentene finner og anvender selvvalgt litteratur for å løse sine caseoppgaver
  • Forutsatte forkunnskaper
    Fullført UASFS300 eller tilsvarende.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    • Gruppebasert rapport (60%) - Skriftlig dokumentasjon av case-arbeidet, metodikk og læringsutbytte.
    • Muntlig presentasjon (20%) - Formidling av løsning og læringsprosess for et panel av fagpersoner og eksterne aktører.
    • Individuell refleksjonsoppgave (15%) - Kritisk refleksjon over egen læringsprosess, samarbeidsutfordringer og transfaglig innsikt. I den individuelle refleksjonsoppgaven skal studentene også analysere hvordan de har utviklet seg fra metodekurset (UASFS300) til å håndtere reelle caser i et Living Lab.
    • Grupperefleksjonsoppgave (5%) - Kritiske refleksjon over gruppas prosess, samarbeidsutfordringer og transfaglige innsikt. I grupperefleksjonsoppgaven skal studentene sammen analysere hvordan gruppedynamikken har utviklet seg fra metodekurset (UASFS300) til å håndtere reelle caser i et Living Lab.


  • Obligatorisk aktivitet
    Deltakelse i workshops, feltarbeid og gruppesamlinger (minimum 80%). Deltakelse på sluttseminar og innlevering av individuelt og gruppebasert refleksjonsnotat, samt avsluttende prosjektoppgave.
  • Merknader
    Ved færre enn 6 studenter vil emnet gis med et alternativt undervisningsopplegg
  • Undervisningstider
    To undervisningsdager per uke pluss gruppearbeid. Detaljer gis ved kursstart.
  • Fortrinnsrett
    Emnet er åpent for alle, men studenter på masterprogrammene i Urbant landbruk og Bærekraftige matsystemer har emnet som obligatorisk og vil prioriteres. Studenter som tar honours-sertifikat vil også prioriteres.
  • Opptakskrav
    GKS