Hopp til hovedinnhold

STAT402 Regresjon for ph.d.-studenter

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Ane C. W. Nødtvedt, Hilde Vinje

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Undervisnings- og vurderingsperiode:Januarblokk + påfølgende parallell

Om dette emnet

Emnet bygger på STAT200 og utvides med en faglig påbygningsdel. Kurset gjennomføres i to deler:

  1. Blokkperiode (STAT200-delen, 5 stp): Ordinær undervisning, obligatoriske aktiviteter og skriftlig eksamen i januar.
  1. Parallellperiode (Utvidet del, 5 stp):
  • Egenstudium med analyse og rapportering av et praktisk dataeksempel, gjerne egne data.
    • Veiledningstjeneste med opptil 8 konsultasjonstimer.
      • Ekstra pensumlitteratur og forskningsartikler for fordypning.
        • Start- og midtsamlinger (hel-/halvdagsseminarer).
          • Avsluttende muntlig presentasjon som del av mappevurderingen.

Dette lærer du

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten:

  • Ha avansert kunnskap om regresjonsmodeller, inkludert multippel regresjon og generaliserte lineære modeller.
  • Forstå statistiske forutsetninger, diagnosemetoder og modelltilpasning på et høyt akademisk nivå.
  • Kjenne til nyere statistiske metoder og aktuell forskning innen regresjonsanalyse.
  • Ha innsikt i anvendelse av regresjonsmodeller på reelle data fra ulike fagområder.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • Anvende avanserte regresjonsmetoder på reelle data og tolke resultatene korrekt.
  • Vurdere og forbedre regresjonsmodeller basert på diagnostiske tester og residualanalyse.
  • Bruke statistisk programvare for avansert dataanalyse.
  • Presentere statistiske analyser skriftlig og muntlig på en klar og vitenskapelig måte.

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne kritisk vurdere anvendelse av regresjonsmodeller i vitenskapelige studier.
  • Kunne formidle statistiske resultater til både spesialister og ikke-spesialister.
  • Ha evne til å arbeide selvstendig med avanserte dataanalyser og rapportering.
  • Læringsaktiviteter
    • Forelesninger og øvingsoppgaver i blokkperioden.
    • Individuelt prosjektarbeid i parallellperioden.
    • Veiledning og seminarer.
    • Muntlig presentasjon av prosjektarbeid.
  • Læringsstøtte
    STAT200 har egen Canvas-side, diskusjoner i Canvas brukes for å stille spørsmål. Det blir satt opp fire timer øvingstimer med øvingslærere daglig i januarblokken. I tillegg blir det satt opp et seminar, samt veiledningstjeneste med opptil 8 konsultasjonstimer, for påbygningen i parallellen.
  • Pensum
    Oppgis ved kursstart og inkluderer forskningsartikler og tilleggslitteratur for selvstudium.
  • Anbefalte forkunnskaper
    Grunnleggende kunnskap i statistikk og bruk av statistisk programvare.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Mappevurdering bestående av:

    • Skriftlig eksamen (STAT200-delen, med minst C som karakter)
    • Individuell prosjektoppgave med muntlig presentasjon (bestått/ikke bestått)
    • Karakter: Bestått/ikke bestått


  • Om bruk av KI
  • Sensorordning
    Sensorordningen for STAT200 gjelder også for dette emnet, og det vil være to sensorer til stede under den muntlige presentasjonen.
  • Obligatorisk aktivitet
    En obligatorisk prosjektoppgave i STAT200-delen av emnet, samt obligatorisk oppmøte på seminaret i parallellen
  • Overlapp
    STAT200
  • Opptakskrav
    Dette emnet er kun åpent for Ph.D.-studenter ved Veterinærhøgskolen, uten noen begrensninger på antall deltakere utover dette.