PPØV100 Innføringsemne for øvingslærere
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Linda Helén Godager
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:20
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallell
Om dette emnet
Dette lærer du
Kunnskap:
Kandidaten kan redegjøre for
- de prinsipper som kan legges til grunn i planlegging av undervisning
- hvordan en på ulike måter kan legge til rette for læring
- prinsipper for hvordan en kan veilede enkeltstudenter og grupper
- ulike former for vurdering
- generelle og fagspesifikke læringsaktiviteter i ulike fag
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- reflektere over sin praksis
- gjennomføre ulike læringsaktiviteter knyttet til kurs ved NMBU
- samarbeide med emneansvarlig om øvingslærerarbeidet og avklare forventninger til rollen som øvingslærer
- ha et bevisst forhold til kommunikasjon i veiledningssituasjoner
- legge til rette for samarbeidslæring
- reflektere over sin rolle i undervisningssituasjoner (veiledning, tilbakemeldinger, gruppearbeid, vurdering, mangfoldige studentgrupper og etikk)
Generell kompetanse:
Kandidaten
- er i stand til å søke videre ressurser for utvikling av sin veiledning og undervisning
- kan utvikle gode relasjoner til studenter og bidra til et trygt læringsmiljø
Undervisningen vil bestå av tre deler:
Del 1: Grunnleggende pedagogikk og didaktikk for øvingslærere i faglig relevant emne. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og rollespill vil være aktuelle læringsformer.
Del 2: Praksis i relevante emne.
Del 3: Refleksjon, utvikle øvingslærerrollen basert på teori og erfaring fra emnet. Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid vil være aktuelle læringsformer.
- Det gis veiledning i øvinger i samlingene og under skriving av prosjektoppgaven. Kandidatene veiledes også i diskusjoner av praksiserfaringer.
- Litteraturliste blir oppgitt ved kursstart.
- Kandidaten må ha faglig kompetanse og gjennomført det emnet deltakeren skal være øvingslærer i, med en karakter C eller bedre.
Individuell skriftlig oppgave der kandidaten reflekterer over sin rolle som øvingslærer, egen utvikling og forslag til forbedringer i emnets undervisning.
Vurderingsuttrykk er Bestått/Ikke bestått
- Ekstern sensor deltar i vurdering av et tilfeldig utvalg av de skriftlige oppgavene
Delta i minimum 80% av undervisningen i emnet.
Gjennomføre et forventningsavklaringsmøte om øvingslærerarbeidet med emneansvarlig, i tillegg til et avslutningsmøte der kandidaten rapporterer og vurderer øvingslærerarbeidet og kandidatens utvikling.
Hver øvingslærer skal ha observasjon av en annen øvingslærer, samtale om veiledningen/undervisningen i etterkant, for så å skrive et kort notat om tilbakemeldingene.
Kandidaten skal ha praksis som øvingslærer i et emne ved NMBU i minimum 15-20 timer i løpet av vårparallellen.
- 29 timer forelesning/plenumsaktiviteter og 15-20 timer praksis i vårparallellen.
Tilgang på praksis underveis i emnet.
Gjennomført emnet med karakteren C eller bedre som kandidaten skal ha praksis i.