PPØV100 Innføringsemne for øvingslærere

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Linda Helèn Godager

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:20

Frekvens:Årlig. Ved behov kan emne holdes både i vårparallell og høstparallell.

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Undervisning vil starte i januarblokk, foregå i vårparallell, og avsluttes i juniblokk, med vurdering i juni. Ved behov kan emnet også holdes i augustblokk og høstparallell, med vurdering i desember.

Om dette emnet

Emnet er et kurs for øvingslærere ved NMBU. Emnet behandler tema som er sentrale i å utvikle kompetanse til å fremme god undervisning og læring. Deltakerne skal etter å ha avsluttet emnet kunne legge til rette for studenters læring ved å støtte, veilede og gi tilbakemeldinger i læringssituasjoner. Studentene vil også få praktisk erfaring med å veilede og undervise studenter.

Dette lærer du

Kunnskap:

Kandidaten kan redegjøre for

  • de prinsipper som kan legges til grunn i planlegging av undervisning
  • hvordan en på ulike måter kan legge til rette for læring
  • prinsipper for hvordan en kan veilede enkeltstudenter og grupper
  • ulike former for vurdering
  • generelle og fagspesifikke læringsaktiviteter i ulike fag

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • reflektere over sin praksis
  • gjennomføre ulike læringsaktiviteter knyttet til kurs ved NMBU
  • samarbeide med emneansvarlig om øvingslærerarbeidet og avklare forventninger til rollen som øvingslærer
  • ha et bevisst forhold til kommunikasjon i veiledningssituasjoner
  • legge til rette for samarbeidslæring
  • reflektere over sin rolle i undervisningssituasjoner (veiledning, tilbakemeldinger, gruppearbeid, vurdering, mangfoldige studentgrupper og etikk)

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • er i stand til å søke videre ressurser for utvikling av sin veiledning og undervisning
  • kan utvikle gode relasjoner til studenter og bidra til et trygt læringsmiljø
  • Læringsaktiviteter

    Undervisningen vil bestå av tre deler:

    Del 1: Grunnleggende pedagogikk og didaktikk for øvingslærere i faglig relevant emne. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og rollespill vil være aktuelle læringsformer.

    Del 2: Praksis i relevante emne.

    Del 3: Refleksjon, utvikle øvingslærerrollen basert på teori og erfaring fra emnet. Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid vil være aktuelle læringsformer.

  • Læringsstøtte
    Det gis veiledning i øvinger i samlingene og under skriving av prosjektoppgaven. Kandidatene veiledes også i diskusjoner av praksiserfaringer.
  • Pensum
    Litteraturliste blir oppgitt ved kursstart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Kandidaten må ha faglig kompetanse og gjennomført det emnet deltakeren skal være øvingslærer i, med en karakter C eller bedre.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Individuell skriftlig oppgave der kandidaten reflekterer over sin rolle som øvingslærer, egen utvikling og forslag til forbedringer i emnets undervisning.

    Vurderingsuttrykk er Bestått/Ikke bestått



  • Om bruk av KI

    K3 - Full bruk av KI. Bruk av KI er tillatt, men må være i tråd med retningslinjene for bruk av kunstig intelligens (KI) ved NMBU.

    Deltakeren i emnet skal gjøre rede for om - og i tilfelle hvordan og hvorfor - KI er blitt brukt i arbeidet med å utvikle tiltaket i egen undervisning og med å skrive essayet som danner vurderingen i emnet. Deltakeren skal i tilfelle KI er blitt benyttet, redegjøre for hvorvidt bruk av KI har bidratt til ens utvikling som øvingslærer. Redegjørelsen for bruk av KI skal gå inn som en del av essayet.

    Her finner du KI-kategoriene beskrevet.

  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar i vurdering av et tilfeldig utvalg av de skriftlige oppgavene
  • Obligatorisk aktivitet

    Delta i minimum 80% av undervisningen i emnet.

    Gjennomføre et forventningsavklaringsmøte om øvingslærerarbeidet med emneansvarlig, i tillegg til et avslutningsmøte der kandidaten rapporterer og vurderer øvingslærerarbeidet og kandidatens utvikling.

    Hver øvingslærer skal ha observasjon av en annen øvingslærer, samtale om veiledningen/undervisningen i etterkant, for så å skrive et kort notat om tilbakemeldingene.

    Kandidaten skal ha praksis som øvingslærer i et emne ved NMBU samtidig som PPØV100 tas, slik at kandidaten kan dele erfaringer med medstudenter som tar PPØV100.

  • Undervisningstider
    29 timer forelesning/plenumsaktiviteter og 15 timer praksis.
  • Opptakskrav

    Tilgang på praksis underveis i emnet.

    Gjennomført emnet med karakteren C eller bedre som kandidaten skal ha praksis i.