PPØV100 Innføringsemne for øvingslærere

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Linda Helén Godager

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:20

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallell

Om dette emnet

Emnet er et kurs for øvingslærere ved NMBU. Emnet behandler tema som er sentrale i å utvikle kompetanse til å fremme god undervisning og læring. Deltakerne skal etter å ha avsluttet emnet kunne legge til rette for studenters læring ved å støtte, veilede og gi tilbakemeldinger i læringssituasjoner. Studentene vil også få praktisk erfaring med å veilede og undervise studenter.

Dette lærer du

Kunnskap:

Kandidaten kan redegjøre for

  • de prinsipper som kan legges til grunn i planlegging av undervisning
  • hvordan en på ulike måter kan legge til rette for læring
  • prinsipper for hvordan en kan veilede enkeltstudenter og grupper
  • ulike former for vurdering
  • generelle og fagspesifikke læringsaktiviteter i ulike fag

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • reflektere over sin praksis
  • gjennomføre ulike læringsaktiviteter knyttet til kurs ved NMBU
  • samarbeide med emneansvarlig om øvingslærerarbeidet og avklare forventninger til rollen som øvingslærer
  • ha et bevisst forhold til kommunikasjon i veiledningssituasjoner
  • legge til rette for samarbeidslæring
  • reflektere over sin rolle i undervisningssituasjoner (veiledning, tilbakemeldinger, gruppearbeid, vurdering, mangfoldige studentgrupper og etikk)

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • er i stand til å søke videre ressurser for utvikling av sin veiledning og undervisning
  • kan utvikle gode relasjoner til studenter og bidra til et trygt læringsmiljø
  • Undervisningen vil bestå av tre deler:

    Del 1: Grunnleggende pedagogikk og didaktikk for øvingslærere i faglig relevant emne. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og rollespill vil være aktuelle læringsformer.

    Del 2: Praksis i relevante emne.

    Del 3: Refleksjon, utvikle øvingslærerrollen basert på teori og erfaring fra emnet. Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid vil være aktuelle læringsformer.

  • Det gis veiledning i øvinger i samlingene og under skriving av prosjektoppgaven. Kandidatene veiledes også i diskusjoner av praksiserfaringer.
  • Litteraturliste blir oppgitt ved kursstart.
  • Kandidaten må ha faglig kompetanse og gjennomført det emnet deltakeren skal være øvingslærer i, med en karakter C eller bedre.
  • Individuell skriftlig oppgave der kandidaten reflekterer over sin rolle som øvingslærer, egen utvikling og forslag til forbedringer i emnets undervisning.

    Vurderingsuttrykk er Bestått/Ikke bestått



  • Ekstern sensor deltar i vurdering av et tilfeldig utvalg av de skriftlige oppgavene
  • Delta i minimum 80% av undervisningen i emnet.

    Gjennomføre et forventningsavklaringsmøte om øvingslærerarbeidet med emneansvarlig, i tillegg til et avslutningsmøte der kandidaten rapporterer og vurderer øvingslærerarbeidet og kandidatens utvikling.

    Hver øvingslærer skal ha observasjon av en annen øvingslærer, samtale om veiledningen/undervisningen i etterkant, for så å skrive et kort notat om tilbakemeldingene.

    Kandidaten skal ha praksis som øvingslærer i et emne ved NMBU i minimum 15-20 timer i løpet av vårparallellen.

  • 29 timer forelesning/plenumsaktiviteter og 15-20 timer praksis i vårparallellen.
  • Tilgang på praksis underveis i emnet.

    Gjennomført emnet med karakteren C eller bedre som kandidaten skal ha praksis i.