B15-LI Bacheloroppgave
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Kristin Marie Berg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig. Emnet tilbys obligatorisk hvert år fom. våren 2019.
Forventet arbeidsmengde:375 timer. Av dette bør studenten avsette følgende: 2-3 timer generell informasjon om emnet, 2-6 timer felles seminar, 3 timer bibliotekkurs, 2-4 timer individuell veiledning, 1 time muntlig presentasjon av oppgaven.
Undervisnings- og vurderingsperiode: Primært januarblokk og vårparallell. Valg av tema skjer i april året før, og veileder blir tildelt i løpet av mai samme år. Studenten har ansvar for og oppfordres til å kontakte sin veileder før sommerferien. Studenten vil da kunne starte på oppgaven med innsamling av litteratur, finne case-område, utføre befaringer og observere i sommerferien og i løpet av høsten - før den intensive skriveperioden januar - mai året etter.
Om dette emnet
Bacheloroppgaven skal være en fordypningsoppgave med relevans innenfor landskapsingeniørstudiet. Studentene oppfordres til å skrive oppgaven sammen i gruppe på to personer.
Prosessen fram mot innlevert oppgave består av: Valg av tema, tildelt veileder, lage tidsplan og avtale veiledning, underskrive kontrakt, utforme problemstilling, planlegge metode og gjennomføringsmåte, innhente/sette seg inn i relevant teori og empiri, eventuelt utføre feltundersøkelser/feltbefaringer/egne studier, behandle, presentere og diskutere egne data opp mot teori/empiri samt ferdigstille og innlevere skriftlig oppgave.
Tilnærmingsmåte og oppgavegjennomføring kan avhenge av tema- og metodevalg. Den kan ta utgangspunkt i naturfag (jord, plantefag, biologi, økologi), tekniske fag (anleggsteknikk, materiallære, konstruksjon, overvannsproblematikk) eller samfunnsfag/forvaltning (operativt, strategisk eller politisk nivå). Oppgaven kan også vinkles lokalt, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt.
Oppgaven kan være utelukkende basert på litteratur, men vil ofte omfatte en undersøkelse hvor studenten selv samler inn, behandler og produserer data. Vanligvis vil de fleste oppgaver av denne typen ha en slik struktur: - innledning med presentasjon av problemstilling(er) - kort om tilnærmingsmåte og metode - presentasjon av teori og empiri på området - beskrive metodikk og resultater av egne feltundersøkelser/feltbefaringer og/eller litteraturundersøkelser - drøfte funnene i lys av teori/empiri - sammenfatte/oppsummering og utforme konklusjon - litteraturliste, referanser. Til slutt skrives sammendrag og forord.
Dette lærer du
Bacheloroppgaven skal gi studentene øvelse i selvstendig arbeid ved å gjennomføre en oppgave/utarbeide en rapport hvor studentene selv har definert, planlagt, gjennomført og sluttført arbeidet innen avsatt tidsramme. Studentene skal kunne tilegne seg relevant informasjon for å gi svar på en definert problemstilling. Studentene skal utvikle selvstendige ferdigheter i skriftlig faglig formidling innenfor et selvvalgt tema.
Gjennom bacheloroppgaven, skal studentene ha oppnådd følgende læringsmål definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene skal ha kunnskap:
- om sentrale temaer og dagsaktuelle spørsmål i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det valgte temaet
- om å identifisere problem(er) og formulere problemstilling(er)
- om teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet
- om rolleforståelse i faglige drøftinger, prosesser og prosjekter
- om temaets samfunnsbetydning, inkludert samspill med andre fagfelt
Ferdigheter
Studentene skal ha ferdigheter i å:
- anvende faglige kunnskaper om metoder og verktøy
- samle inn, bearbeide og presentere litteraturbasert informasjon eller egne data
- bruke relevant fagspråk og faglige verktøy, teknikker og illustrerende uttrykksformer
- gjennomføre systematisk og målrettet undersøkende arbeid
- utarbeide og presentere en skriftlig rapport med hensiktsmessig struktur
- kunne begrunne sine konklusjoner
- muntlig presentasjon av eget arbeid
Generell kompetanse
Studentene skal ha opparbeidet generell kompetanse i å:
- styre eget læringsarbeid og fremdrift med selvstendighet
- gjøre oppdatering av egen kunnskap innenfor fagfeltet
- ha et kritisk blikk på eget arbeid og kunne reflektere over motargumenter og andre betraktningsperspektiver
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett