AOS120 Markedsføring

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Frode Alfnes

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i, og har undervisning og vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet dekker grunnleggende begreper og teorier innen markedsføring, med vekt på forbrukermarkedet.

  • Markedsføring, markedsføringsledelse og markedsføringsplanlegging
  • Markedsplan, segmentering, relasjoner, produktkonsept
  • Pris, markedskommunikasjon og markedsføringsnettverk
  • Merker, merkevarearkitektur, merkevarekommunikasjon og merkevareledelse
  • Kjøpsprosessen, forbrukerholdninger og kjøpsatferd i bedrifter
  • Faktorer som påvirker bedriften, markedskunnskap

Dette lærer du

Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har en grunnleggende forståelse av markedsføringsprosessen
  • har kjennskap til sentrale konsepter, teorier og metoder innen markedsføring
  • er kjent med eksempler på markedsføring i noen bedrifter

Ferdigheter:

Studenten

  • kan finne, vurdere og referere til informasjon relevant for markedsføring
  • kan presentere dette slik at det belyser grunnleggende problemstillinger innen markedsføring
  • kan delta i løsningen av enkle markedsføringsutfordringer i praksis

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende markedsføringskunnskap og ferdigheter individuelt og i samarbeid med andre
  • er i stand til å reflektere og tenke kritisk om grunnleggende markedsføringsspørsmål
  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger på campus. Semesterprosjekt i grupper. Selvstudium
  • Pensum
    Markedsføring - Verdibasert forventningsledelse av Supphellen, M., Thorbjørnsen, H. og Troye, S. V. (2. utg., 2023), eller tilsvarende.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    3 timers avsluttende skriftlig eksamen på campus som teller 100% av karakteren.

    Skriftlig skoleeksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler Skriftlig skoleeksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    En ekstern sensor vil vurdere pensum og eksamen. Karakterer vil bli satt av intern sensor eller ekstern sensor.
  • Obligatorisk aktivitet

    Deltakelse i og innlevering av semesterprosjekt er obligatorisk.

    Godkjent obligatorisk aktivitet fra forrige gang emnet ble gitt, er gyldig ved gjentak av emnet.

  • Undervisningstider
    Forelesninger og seminarer minimum 26 timer.
  • Overlapp
    5 studiepoeng overlapp mot AOS120F og AOS121-B.
  • Opptakskrav
    GSK