THT271 Renseteknologi for vann og avløp: grunnkurs
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2022 - 2023.
Emneansvarlige: Zakhar Maletskyi
Medvirkende: Nazli Pelin Kocatürk Schumacher, Agnieszka Katarzyna Cuprys, Lars John Hem, Harsha Chandima Ratnaweera
Studiepoeng: 10
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Første gang: Studieår 2005-2006
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Emnet fokuserer på teknologier som viser seg nyttige i vann- og avløpsrenseprosesser.
Studentene vil lære lære om prosesser og teknologier for utforming og oppgradering av vann- og avløpsrenseanlegg. Semesteroppgaven går ut på å designe oppgraderinger av vann- og avløpsrenseanlegg basert på to respektive casestudier.
Målet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å
- rettferdiggjøre valg av prosesser
- foreslå teknologier for vann- og avløpsrensing samt design og oppgradering av renseanlegg.
Kunnskap om prosesser som brukes til vann- og avløpsrensing og evne til å foreslå respektive teknologier vil være grunnlaget for evaluering av studentenes prestasjoner i emnet.
Emnet arrangeres i 5 moduler:
Læringsutbytte:
Etter å ha fullført dette kurset vil studentene kjenne til:
- global kontekst og status i vannsektoren
- essensielle vannkvalitetsindikatorer og egenskaper ved avløpsvann
- vanlige fysiske, kjemiske, fysisk-kjemiske og biologiske prosesser som brukes i vannsektoren
- eksempler på vann- og avløpsrenseteknologier
og vil kunne
- karakterisere råvannskvalitet og avløpsegenskaper og definere mål og standarder for behandlet vannkvalitet
- utføre forstudier, inkludert prosessvalg og utvikling av designkriterier
- foreslå ulike teknologiske utforminger for de valgte prosessene
Læringsaktiviteter:
Emnet gjennomføres synkront: Undervisningen foregår i sanntid med både studenter og underviser tilstede samtidig.
Emnet består av tekniske forelesninger, selvstudium, ekskursjoner, oppsummerende forelesninger og workshops med digitale læringsspill og digitale samarbeidsverktøy.
Læringsstøtte:
Alle forelesere tilbyr individuelle konsultasjoner eller gruppekonsultasjoner personlig eller online etter avtale via e-post
Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med spesielle behov kan søke om egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning og eksamen.
For mer informasjon og kontaktinfo: https://www.nmbu.no/student/helseogtilrettelegging/tilrettelegging
Pensum:
Lærebøker:
1. Drinking water: Crittenden, J.C., Trussell, R.R., Hand, D.W., Howe, K.J., Tchobanoglous, G., 2012. MWH’s Water Treatment: Principles and Design: Third Edition, MWH’s Water Treatment: Principles and Design: Third Edition. John Wiley and Sons. Tilgjengelig som eBook via Oria or på NMBU sitt bibliotek
2. Wastewater: Metcalf & Eddy, Tchobanoglous, G. et al., 2014. Wastewater engineering: treatment and resource recovery 5th ed., New York: McGraw-Hill Education. Tilgjengelig på NMBU biblioteket
Andre relevante lærebøker og bøker:
3. Kemira Water Handbook. Tilgjengelig online
4. Membrane technology for waste water treatment. Pinnekamp, Friedrich. Aachen, FiW 2006. Available as a free eBook on Canvas
5. Experimental Methods in Wastewater Treatment. Tilgjengelig online
6. Bratby, J., 2016. Coagulation and flocculation in water and wastewater treatment Third., London: IWA Publishing. Tilgjengelig på NMBU biblioteket
7. Boyd, C.E., 2020. Water Quality. Springer. Tilgjengelig online.
Norsk litteratur:
8. NorskVanns lærebok Vann- og avløpsteknikk. Tilgjengelig for en kostnad på 800 NOK for studenter: via www.norskvann.no
9. Kjemi for ingeniører. Tilgjengelig via NMBU-bibliotek eller via nettkjøp
10. Norsk Vann VA ordbok. Tilgjengelig på Internett
Forutsatte forkunnskaper:
Et grunnkurs i kjemi eller vannkjemi, som for eksempel KJM100 Kjemi eller KJM220 Vannkjemi
Anbefalte forkunnskaper:
Grunnkunnskaper i mikrobiologi anbefales, tilsvarende for eksempel BIO130 Mikrobiologi.
Obligatorisk aktivitet:
To ekskursjoner (tekniske ekskursjoner) og et capstone-prosjekt (semesteroppgave)
Vurderingsordning:
Sluttvurdering og karaktersetting vil bli gjort basert på en 3-timers skriftlig digital eksamen som teller 60% av sluttkarakteren. Eksamen kan inneholde flervalgsoppgaver og/eller skriftlig spørsmål. Semesteroppgaven teller 40% av sluttkarakteren.
Sensor:
Ekstern sensor deltar sammen med intern sensor ved utformingen av eksamensoppgavene og sensorveiledningen. Ekstern sensor kontrollerer intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater som en kalibrering med visse mellomrom i henhold til fakultetets retningslinjer for sensur.
Merknader:
Kurset er utarbeidet for masterkandidater i vann- og miljøteknikk, 2-årig master innen bærekraftig vann og avløpsteknologi samt andre relevante programmer (bla. matvitenskap etc). .
Normert arbeidsmengde:
For emner med 10 studiepoeng forventes det vanligvis rundt 250 arbeidstimer. Det betyr at i tillegg til strukturert undervisning forventes gruppe- og individuelt arbeid hver uke. Individuelt arbeid omfatter også pensum som foreslås i emneoversikten.
Forventet arbeidsmengde:
Forelesninger 17%Ekskursjoner 2%Gruppearbeid på Capstone Project (semesteroppgave) 17%Gruppediskusjoner (andre oppgaver) 2%Individuelt arbeid på Capstone Project (semesteroppgave) 33%Annet individuelt arbeid: lesing etc. 29% Opptakskrav:
Realfag
Undervisningstid:
Undervisningen inkluderer:
- Forelesninger og workshops som involverer digitale læringsspill - 52 timer / 26 klasser
- Ekskursjoner - 6 timer / 2 klasser
- Resten er gruppearbeid på Capstone Project, gruppediskusjoner og individuelt arbeid.
Hjelpemidler ved skriftlig eksamen(er): B1 Utdelt kalkulator, ingen andre hjelpemidler
Eksamensdetaljer: Samlet vurdering: Bokstavkarakterer