INN301 Nyskaping

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Dagfinn Sætra

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:125 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka.

Om dette emnet

Emnet gir studentene grunnleggende innsikt i og forståelse for hva innovasjon (nyskaping) er og hvilken betydning innovasjon har for verdiskaping i næringsliv og samfunn. Sentrale temaer er introduksjon til innovasjon, å etablere, arbeide i go utvikle et iInnovasjonsteam, kreativitet og innovasjon. Videre får studentene teoretisk og praktisk kunnskap om Design thinking. Emnet tematiserer også innovasjonsledelse og beslutninger under usikkerhet. Innovasjon sees også i et bærekraftsperspektiv.

Dette lærer du

En student skal ved fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om sentrale innovasjonsteorier og innovasjonstyper
  • har kunnskap om forholdet mellom innovasjon og teknologisk utvikling
  • har kunnskap om nnovasjonsprosesser, kreativitet i innovasjon, beslutninger og læring i nyskapingsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap for å utvikle ideer, samt screene og teste dem i en tidlig innovasjonsfase
  • kan vurdere og analysere innovasjon i lys av bærekraftsperspektiv

Generell kompetanse

Studenen

  • kan kommunisere omkring innovasjon med andre på en forståelig måte
  • har en kritisk og konstruktiv problemforståelse og kan bidra til problemløsning i team
  • Læringsaktiviteter

    Emnet er basert på aktiv deltakelse fra studentenes side. Tilegnelsen av lærestoffet vil skje gjennom egenaktivitet, øvelser, presentasjon og aktivitet i grupper.

    Kurset vil ha fokus på oppstart med team-arbeid som fortsetter i høstparallellen i INN341 Entreprenørskap i praksis.

  • Læringsstøtte

    Læringsplattformen Canvas.

    Teamkontrakt.

  • Pensum

    Brattli, H., Garmann-Johnsen, N. F., & Utne, A. (2023). Design thinking på norsk. 154 s. Cappelen Damm

    Constable, G. (2014). Talking to humans: Success starts with understanding your customers. 81 s. https://www.talkingtohumans.com/download.html

    Øvrig pensum vil bli kunngjort i Canvas.

  • Forutsatte forkunnskaper
    Ingen.
  • Anbefalte forkunnskaper
    Ingen.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Kurset avsluttes med en muntlig gruppebasert eksamen basert på det studentene har vært igjennom og lært i løpet av kurset (Lesson learned som inkluderer en 2 minutters videofilm). Presentasjonen og diskusjon med sensorpanel danner grunnlag for karaktersettingen. Det blir ikke organisert konte-eksamen i dette faget.

    Muntlig eksamen Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar på muntlig eksamen.
  • Obligatorisk aktivitet

    Obligatorisk frammøtte på alle forelesninger. Obligatorisk deltagelse i gruppearbeid og obligatorisk deltagelse ved to innleveringer fra hver gruppe.

    De obligatoriske aktivitetene må gjennomføres på nytt ved gjentak av emnet

  • Merknader
    Emnet er forbeholdt studenter på masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon.
  • Undervisningstider
    Arbeidet med emnet vil foregå i form av forelesninger, øvinger underveis og arbeid med obligatoriske aktiviteter. Det forventes at studentene møter godt forberedt til timene og leser pensum og litteratur etter hvert som kurset skrider fremover. Kursets forelesere vil legge opp til gruppearbeid, aktiv deltakelse, spørsmål og diskusjoner.
  • Fortrinnsrett
    M-EI.
  • Opptakskrav
    Emnet er forbeholdt masterstudenter i entreprenørskap og innovasjon (M-EI).