AOS229-B Ledelses- og organisasjonspsykologi
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Bryndis Dogg Steindorsdottir
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:187,5 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 2/høst, uke 44-51.
Om dette emnet
Emnet og omfatter gjennomgang av organisasjonspsykologiske teorier og hvordan de kan anvendes for å forstå og forbedre arbeidslivet. Temaer som vil bli dekket inkluderer motivasjon og belønning, læring og erfaringsoverføring i organisasjoner, problemløsning og beslutningsprosesser, personlighet og ledelse, holdninger og organisasjonskultur, arbeidsmiljø, sosiale nettverk, og grupper og team. Emnet legger vekt på kritisk analyse av teorier, empirisk forskning og praktiske eksempler for å identifisere utfordringer og implementere tiltak som bidrar til mer effektive og velfungerende organisasjoner.
Dette lærer du
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teorier innen organisasjonspsykologien
- har kunnskap om hvordan empirisk forskning benyttes til å underbygge teorier på fagområdet
- har innsikt i hvordan psykologiske teorier kan bli anvendt til å forbedre produktivitet og velbefinnende i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere sentrale antakelser knyttet til ulike psykologiske teorier og tilnærminger
- kan utarbeide strategier basert på psykologiske teorier og metoder for å håndtere utfodringer relatert til arbeidsliv
- kan utvikle tiltak for å forbedre motivasjon, læring, arbeidsmiljø og beslutningsprosesser, med utgangspunkt i psykologiske teorier.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om organisasjonspsykologi til å forstå og håndtere komplekse problemstillinger knyttet mot psykologiske aspekter ved arbeidslivet
- kan kommunisere effektivt med ulike aktører i en organisasjon for å fremme velfungerende arbeidsplasser
- kan bidra til utvikling av tiltak som fremmer produktivitet og positivt arbeidsmiljø
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav