AOS121-B Bærekraftig markedsføringsledelse
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Frida Karine Feyer
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:187,5 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 2/høst, uke 44-51 inkludert eksamen.
Om dette emnet
Emnet og dekker grunnleggende begreper og teorier i markedsføring, med vekt på forbrukermarkedet. Sentrale temaer er som følger:
- Markedsføring, markedsføringsledelse og markedsplanlegging
- Markedsplan, segmentering, relasjoner og produktkonsept
- Identifisering av "grønne" verdier og segmenter
- Strategier for å nå og å forsterke grønne segmenter
- Pris, markedskommunikasjon og markedsnettverk
- Merkevarer, merkearkitektur, merkekomunikasjon og merkeledelse i et bærekraftperspektiv
- Kjøpsprosessen, forbrukerholdninger og kjøpsatferd i bedrifter
- Faktorer som påvirker bedriften, markedskunnskap
Dette lærer du
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområder
- kjenner til sentrale begreper, teorier og metoder i markedsføringen
- kjenner til eksempler på bruk av markedsføring i enkelte bedrifter
- har god forståelse for hvordan markedsføring kan bidra til økt bærekraft i samfunnet gjennom å skape endringer i forbruksmønsteret.
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon relevant for markedsføring
- kan framstille dette slik at det belyser grunnleggende problemstillinger innen markedsføring og bærekraft
- kan delta i løsning av enkle markedsføringsutfordringer i praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter innen markedsføring
- er i stand til å reflektere og tenke kritisk rundt enkle markedsføringsproblemer
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav