AOS121-B Bærekraftig markedsføringsledelse

Studiepoeng:7.5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Frida Karine Feyer

Campus / nettbasert:Nettbasert

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:187,5 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 2/høst, uke 44-51 inkludert eksamen.

Om dette emnet

Emnet og dekker grunnleggende begreper og teorier i markedsføring, med vekt på forbrukermarkedet. Sentrale temaer er som følger:

  • Markedsføring, markedsføringsledelse og markedsplanlegging
  • Markedsplan, segmentering, relasjoner og produktkonsept
  • Identifisering av "grønne" verdier og segmenter
  • Strategier for å nå og å forsterke grønne segmenter
  • Pris, markedskommunikasjon og markedsnettverk
  • Merkevarer, merkearkitektur, merkekomunikasjon og merkeledelse i et bærekraftperspektiv
  • Kjøpsprosessen, forbrukerholdninger og kjøpsatferd i bedrifter
  • Faktorer som påvirker bedriften, markedskunnskap

Dette lærer du

Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområder
  • kjenner til sentrale begreper, teorier og metoder i markedsføringen
  • kjenner til eksempler på bruk av markedsføring i enkelte bedrifter
  • har god forståelse for hvordan markedsføring kan bidra til økt bærekraft i samfunnet gjennom å skape endringer i forbruksmønsteret.

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon relevant for markedsføring
  • kan framstille dette slik at det belyser grunnleggende problemstillinger innen markedsføring og bærekraft
  • kan delta i løsning av enkle markedsføringsutfordringer i praksis.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter innen markedsføring
  • er i stand til å reflektere og tenke kritisk rundt enkle markedsføringsproblemer
  • Læringsaktiviteter
    Digitale forelesninger, videofilmer og ukentlige quizer. Studentene får tilgang til nettressurser på Canvas.
  • Læringsstøtte
    Læringsportalen Canvas
  • Pensum

    Følgende lærebøker vil inngå i pensum: Nygaard, Arne: Grønn Markedsføringsledelse, og Kotler og Keller Markedsføringsledelse.

    Fullstendig pensum vil bli kommunisert på Canvas før oppstart av emnet.

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    To timers digital hjemmeeksamen på kveldstid som teller 100 % av karakteren og som er koplet til obligatorisk aktivitet.

    Kobling mellom obligatorisk aktivitet og avsluttende eksamen består i at studentene leverer én av refleksjonene på nytt som del av eksamen og gjør en ytterligere drøfting av denne.

    Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått

    Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i dette emnet.



    Skriftlig eksamen hjemme Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor vurderer pensum og eksamensoppgaver. Karakter settes av intern sensor (lærer).
  • Obligatorisk aktivitet

    Studentene skal i løpet av undervisningsperioden levere inn 6 refleksjonsoppgaver. Oppgavene skal leveres i Canvas.

    Obligatorisk aktivtet må gjennomføres på nytt ved gjentak av emnet.

  • Undervisningstider
    4-5 timer digitale videoforelesninger per uke. Det legges opp til 2 timer øving per uke
  • Fortrinnsrett
    Kun tilgjengelig for studenter på årsstudium i bærekraftig økonomi og ledelse (KVU-BEDØK)
  • Overlapp
    Kurset overlapper 5 studiepoeng med AOS120/AOS120F Markedsføring.
  • Opptakskrav

    Generell studiekompetanse (GSK)

    Studierett til årsstudium i bærekraftig økonomi og ledelse (KVU-BEDØK)