Studie om behandling av kranial korsbåndssykdom hos små hunder

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Ortopedisk operasjon ved Dyresykehuset – smådyr.
Ortopedisk operasjon ved Dyresykehuset – smådyr.Foto: Camilla Wiik Gjerdrum

Vi har nå startet en stor prospektiv, randomisert klinisk studie om behandling av kranial korsbåndsykdom hos små hunder.

Studien har som mål å undersøke om konservativ behandling alene kan gi et tilfredsstillende langtidsresultat hos små hunder med kranial korsbåndssykdom – eller om kirurgi alltid bør anbefales. For å kunne undersøke dette har vi behov for din hjelp som henvisende veterinær.

Vi søker 60 voksne hunder som veier mellom 5 og 15 kg, har unilateral kranial korsbåndsruptur, men ellers ingen annen klinisk relevant medisinsk, ortopedisk eller nevrologisk sykdom. Vi håper dere kan bidra med å spre ordet til kolleger og dyreeiere. Har dere en pasient som trolig oppfyller inklusjonskriteriene, blir vi takknemlige for en henvisning av pasienten til et kostnadsfritt inklusjonsbesøk.

Obs! Vi har litt redusert kapasitet for tiden grunnet svangerskapspermisjon. Vi kan ikke love at vi kan ta inn alle som har en hund de ønsker skal delta i studien.

Bakgrunn for studien

Kranial korsbåndsykdom (CCLD) er en svært vanlig forekommende ortopedisk lidelse og viktigste årsak til artrose i kneleddet hos hund. De fleste hunder blir per i dag tilbudt kirurgi for sin korsbåndsskade. I humanmedisin har det derimot skjedd et paradigmeskifte når det gjelder behandling av fremre korsbåndsskader – fra foretrukket kirurgisk intervensjon til fokus på ikke-kirurgisk håndtering. Dette skiftet har ikke skjedd i veterinærmedisin, men fysioterapi og rehabilitering er likevel anerkjent som viktige steg for at hunden skal bli funksjonsfrisk etter kirurgi.

Om fysioterapi, vektreduksjon og smertekontroll alene kan være tilstrekkelig uten kirurgi er per i dag ikke kartlagt hos hund. To historiske publikasjoner indikerer at små hunder med CCLD kan oppnå et tilfredsstillende resultat med kun konservativ behandling (Vasseur 1984, Pond and Campbell 1972), og vekt er foreslått som en viktig prognostisk faktor for langtidsutfall (Boge et al 2020).

En nyere prospektiv, randomisert studie på større hunder med CCLD sammenlignet hunder som kun fikk konservativ behandling med hunder som fikk konservativ behandling i kombinasjon med TPLO. Denne studien viste at overvektige hunder over 20 kg hadde et noe bedre langtidsutfall etter konservativ behandling i kombinasjon med TPLO, men likevel oppnådde 2/3 av hundene et akseptabelt klinisk resultat på lang sikt etter kun konservativ behandling (Wucherer et al 2013).

Til tross for indikasjonene på at små hunder med CCLD kan oppnå et godt klinisk resultat etter ikke-kirurgisk behandling, viser to nylige spørreundersøkelser at mindre enn 10 prosent av veterinærer anbefaler eiere rehabilitering som monoterapi hos små hunder med CCLD. Dette understreker behovet for kliniske studier av god kvalitet som kan bidra til en mer evidensbasert behandling av små hunder med CCLD.

Denne hunden får opptrening i vanntredemølle ved Dyresykehusets rehabiliteringsavdeling. Hunden er har korsbåndssykdom og deltar i studien. Foto: Tina Selland

Studiens forløp

Studien har fått etisk godkjenning av Mattilsynet, og deltakelse er kostnadsfritt for eier. Hunder vil tas inn til et inklusjonsbesøk for klinisk undersøkelse, vektmåling, kinetisk ganganalyse (mønstring på trykksensitiv matte som måler graden av halthet), måling av lårmuskulatur og goniometri, samt MR- (identifisering av evt. meniskskader) og røntgenundersøkelse av knær. Eier fyller ut et validert spørreskjema (Canine Orthopedic Index). Hundene blir videre randomisert inn i én av to behandlingsgrupper:

• Ikke-kirurgisk gruppe: Aktivitetsrestriksjon, smertebehandling, vektkontroll og fysioterapi.
  • Kirurgisk gruppe: (TPLO- tibial plateau leveling osteotomy) i tillegg til den ikke-kirurgiske behandling nevnt over.

Alle hunder vil gjennomgå et godt tilrettelagt og standardisert rehabiliteringsforløp med god smertekontroll, samt regelmessige besøk hos våre dyrepleiere med kompetanse innen rehabilitering.

Oppfølgingstidspunkter for klinisk reevaluering og røntgen er ved uke 6, 12, 26 og 52. Hvis noen hunder i ikke-kirurgisk gruppe responderer utilstrekkelig på konservativ behandling, vil de bli tilbudt kirurgisk intervensjon (TPLO). Hvis noen hunder i kirurgisk gruppe responderer utilstrekkelig uten at komplikasjoner kan identifiseres, vil de bli tilbudt artroskopi.

Hvis du har spørsmål, ta gjerne kontakt med oss for en prat!

På forhånd tusen takk for samarbeidet.

E-post: korsband@nmbu.no

Forskningsgruppen består av

Eva-Marie Ravn, stipendiat

Tuva Holt Jahr, stipendiat