Velkommen til årets nye internasjonale studenter!

Av Kristine Løwe

NMBU
NMBUFoto: foto.nmbu.no

I overkant av 350 internasjonale studenter fra 73 forskjellige land har fått tilslag på studieplass ved NMBU. De med lengst reisevei kommer fra steder som Australia, Brasil og Mosambik.

Etter to år med pandemi er det ekstra gledelig å kunne ønske mange internasjonale studenter fra så mange land velkommen til NMBU.

Stolte av internasjonalt samarbeid

– De internasjonale studentene bidrar med nye perspektiver inn i undervisningen og dermed med å løfte utdanningskvaliteten og perspektiv. På NMBU er vi stolte av det internasjonale samarbeidet hvor vi sammen jobber mot å nå bærekraftsmålene, sier Elise Norberg, prorektor for utdanning ved NMBU.

Hun gleder seg til å ønske velkommen til introduksjonsuke for internasjonale studenter mandag 8. august.

–  Vi vet at de internasjonale studentene har store forventninger til møtet med Norge og NMBU. Det er utfordrende å reise til et annet land, ny kultur, språk og mat. Vi ønsker og håper at alle finner seg godt til rette på NMBU, og håper de fleste får mulighet til å komme, sier seksjonssjef Iben Andersen i NMBUs Studieavdeling.

Gledelig å ta imot flere etter pandemien

Hun påpeker at det er spesielt gledelig å kunne ta imot flere studenter i år enn tidligere siden det kom noen færre internasjonale studenter under pandemien fordi det var vanskelig for de å reise.

De største gruppene av internasjonale studenter nå kommer fra Tyskland, Frankrike og Nederland, men også Sverige, Danmark, Italia, Etiopia, Ghana, Kenya, Nigeria, Bangladesh og Pakistan er godt representert.

Kommer langveis fra

Blant de med ekstra lang reisevei til sitt nye studiested er studenter fra steder som Sri Lanka, California USA, Tadsjikistan, Mongolia, Tanzania, Australia, Brazil, Kirgisistan, Kina og Mosambik.

Totalt har NMBU sendt ut studietilbud til 160 internasjonale studenter, fordelt på bachelor- og masternivå på NMBU sine engelskspråklige studieprogram.

I tillegg har i underkant av 200 utvekslingsstudenter fra NMBUs partnerinstitusjoner i EU blitt tatt opp.

De internasjonale gradsstudenter konkurrerer på lik linje som de norske studentene om plassene på studieprogrammene på de engelskspråklig studieprogram, og årets opptak var preget av høye poenggrenser og sterk konkurranse.