Europas mest avanserte bygg innen veterinærmedisin er åpnet

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Solen skinte over den offisielle åpningen av den hittil største investeringen i bygg- og infrastruktur i norsk universitets- og høyskolesektor. Bygningen har kostet ni milliarder kroner, er 63 000 kvadratmeter stor- ni fotballbaner - og har 2400 rom. H.M. Dronning Sonja gjestet åpningen, denne første dagen i september.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim, landbruks- og matminister Olaug Bollestad og fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen var også hjertelig tilstede under åpningen.

De fikk omvisning i lokalene som er i full drift. Samlet er dette et kraftsenter for kunnskap, undervisning, diagnostikk og beredskap mot helsetrusler hos dyr, fisk og mennesker, ofte omtalt som «Én helse».

Avansert spesialbygg

NMBU og Veterinærinstituttet har fått en svært avansert og spesialbygget bygning som er enestående i europeisk sammenheng.

I lokalene kan forskerne håndtere ekstremt smittefarlig materiale på den ene siden av bygget, og ta imot og behandle folks kjæledyr og hester i millionklassen på den andre siden. Blant annet er det en smittelab for håndtering og forskning på noen av de farligste mikroorganismene i verden, som Ebola, SARS, MERS og gulfeber.

Institusjonene har viktige roller i samfunnet: innen veterinærmedisin, sammenhengen mellom dyre- og menneskehelse og sentrale beredskapsområder. Dette er høyaktuelle fagområder nå, både på grunn av pandemien og bærekraftsspørsmål (som for eksempel antibiotikaresistens og matproduksjon).

Stolt rektor

– NMBU og Veterinærinstituttet skal jobbe for bedre dyrevelferd og tryggere mat. Vi skal avdekke mer av sammenhengene mellom dyrs og menneskers helse, og øke samfunnssikkerheten. Vi skal altså fortsette vår felles innsats for en bærekraftig fremtid. For å klare det, er fremtidsrettet og velfungerende infrastruktur avgjørende. Det har vi nå, sa en stolt rektor Curt Rice på åpningen.

Foto: Jens Emil Asp, NMBU

Bygningen består blant annet av et dyresykehus for smådyr, med separate venterom for hund og katt. Det er også et eget dyresykehus for hest.

Nye Veterinærhøgskolen i bilder

Med dette bygget får NMBU og Veterinærinstituttet:

• Bedre muligheter til å drive forskning og diagnostikk på sykdommer som er alvorlige for dyr og som også kan smitte mennesker.
  • Økt satsing på veterinærmedisin, som vil gi enda bedre dyrevelferd og bedre mattrygghet.
  • Bedre undervisning. Også mulighet for sendinger over nett og dialog med fjernbrukere (studenter) under operasjonen.
  • Bygget og samlokaliseringen vil gi institusjonene mye bedre forutsetninger for å løse samfunnsoppdragene sine.
Foto: Håkon Sparre, NMBU

Dekan ved NMBU Veterinærhøgskolen, Anne Storset, er en av dem som har vært tett på prosessen.

– Med dette bygget får vi en økt satsing på veterinærmedisin, som vil gi enda bedre dyrevelferd og bedre mattrygghet. Vi får også bedre muligheter til å drive forskning og diagnostikk på sykdommer som er alvorlig for dyr og som også kan smitte mennesker, sier hun.

Stor innsats av ansatte

Mange ansatte har jobbet over år med å få på plass alle detaljene i prosjektet. En av dem som har jobbet mye med å få alt oppe og gå, puster lettet ut i dag. Administrasjonsdirektør Lars-Atle Holm sier:

– Vi er takknemlige for den tilliten vi er vist gjennom midlene som er bevilget, og jeg er sikker på at vi skal vise oss tilliten verdig. Nå får vi endelig fasiliteter som gjør at vi kan forske, utdanne og videreutvikle veterinærmedisin i Norge til glede for alle. Norge blir rett og slett et tryggere sted å være med dette anlegget på plass.

Kunst og park

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Bygget er et flott tilskudd til den ærverdige, gamle parken på NMBU, som er på hele 150 mål. Naturbaserte løsninger med åpne vannveier og vegetasjon tilpasset norsk klima finnes i parken på utsiden av bygget.

Det vakre uteområdet som binder den nye bygningen med den gamle, ærverdige bygningsmassen, inneholder til sammen 21 flotte kunstverk. Det mest iøyenfallende verket er bronseskulpturen Feeding from the Tree of Knowledge av den tyske kunstneren Kathrin Schlegel. Det er KORO som har hatt ansvar for utsmykkingen, og Statsbygg som har hat ansvar for bygningen.

Bronseskulpturen Feeding from the Tree of Knowledge av den tyske kunstneren Kathrin Schlegel. Foto: Håkon Sparre, NMBU

Fakta

Sammenslåingen av Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) og Norges veterinærhøgskole (NVH) var et faktum 1. januar 2014. Det nye navnet ble Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). På campus Ås ligger også Nofima og NIBIO, så kunnskapsmiljøet og samarbeidsmulighetene blir sterkere enn før.

Fakta om bygningsmassen:

• Statsbygg er byggherre
  • 2 400 rom
  • 1 325 vinduer
  • 70 ytterdører
  • 50 000 m3 betong
  • 17 000m2 teglkledning
  • 235 000 teglstein
  • 150.000 m2 park (25 fotballbaner)
  • 17 000m2 sedumtak