NMBUs Dyresykehus i Ås er nå åpent

Av Kristine Løwe

Mandag 4. januar åpnet Dyresykehuset – Smådyr på Campus Ås. Oppstarten ble markert med en uhøytidelig samling for de ansatte på klinikkene, og den irske setter-valpen Balder (3 mnd.) fikk sin første helsekontroll i topp moderne omgivelser.

- Det er veldig stas å kunne vise fram bygget og kjempegøy å være i gang. Vi har jobbet så lenge for å få bygget på stell og testet ut, men nå har vi hatt vår første pasient og det gikk fint, sier veterinær og førsteamanuensis Heidi Sjetne Lund.

Hun tok imot Balder, som fikk helsekontroll og vaksine på åpningsdagen

Dyresykehuset – Smådyr og Hest er til sammen over 13 000 kvadratmeter store, med seks operasjonssaler, egne innganger til hund og katt og egne innganger for reproduksjon og smitteavdeling.

Stor betydning for undervisningen

I tillegg til mye mer plass å jobbe på for både studenter og ansatte, har det nye Dyresykehuset mange digitale løsninger.

Et nytt journalsystem med digital håndtering av arbeidsflyt og muligheter for kommunikasjon med analyseinstrumenter og lagring av data vil gi helt nye muligheter både innen undervisning og forskning.

I operasjonssalene er det mulighet for digital overføring og opptak til studenter.

- Vi får nå et dyresykehus som er tilpasset undervisning for veterinær- og dyrepleierstudenter. Vi får langt flere rom som kan brukes til undersøkelser og pasientbehandling, og endelig får studentene egne arbeidsstasjoner.  Vi får også fysiske og digitale løsninger som gir studentene gode muligheter til å følge med på mer avanserte prosedyrer.  Det er også viktig at vi nå får en oppdatering av utstyr innenfor mange kliniske fagområder, noe som sikrer at vi utdanner veterinærer som er med på utviklingen innen sektoren, sier dekan ved NMBU Veterinærhøgskolen Anne Storset.

Fra åpningen av smådyr- og hesteklinikken i de nye lokalene på Ås: Her dekan Anne Storset foran resepsjonen til Ventesone katt. Foto: Håkon Sparre

Ledelsen takker for innsatsen

Administrasjonsdirektør Lars Atle Holm ser fram til at NMBU nå kan utvikle innsatsen innenfor viktige fagområder.

- Folk har lagt ned en imponerende innsats. Nå samler vi laget, og vi kan endelig begynne å gjøre den jobben som er grunnen til at samfunnet har satsa på oss: forskning, utdanning og innovasjon for god dyrehelse, for veterinærmedisinen og den avgjørende rollen dette faget spiller i samfunnsutviklinga, sier Holm.

Rektor Sjur Baardsen er glad og letta for at flere og flere studenter og ansatte nå kommer på plass på Ås.

- Endelig kan folk begynne å jobbe i de nye lokalene etter mye usikkerhet og venting. Jeg vil igjen si tusen takk til alle som har flytta og stått på i prosessen fram mot åpninga av klinikkene. Flytteprosessen strekker seg utover hele våren, og fortsatt er det mange studenter og ansatte som må smøre seg med litt mer tålmodighet, men nå er vi i gang. Og det å kunne åpne klinikkene for pasienter her på Campus Ås, betyr veldig mye, sier Baardsen.

NMBU-rektor Sjur Baardsen og dekan Anne Storset ved åpningen av smådyr- og hesteklinikken i de nye lokalene på Ås. Foto: Håkon Sparre

FAKTA

Dyresykehuset består av følgende avdelinger:

Seksjon for hestesykdommer, Seksjon for smådyrsykdommer, Seksjon for anestesi og radiologi på til sammen 13 000 kvadratmeter. Stor tverrfaglig kompetanse med blant annet indremedisinere, klinisk patolog, nevrolog, kirurger, anestesiologer, radiologer, dyrepleiere samt flere veterinærer under spesialisering.

Dyresykehuset hest:

En operasjonssal for stående og to saler for liggende operasjoner.

Mulighet til å utføre stående CT uten behov for full narkose ved undesøkelse av hode, tenner og hals. Vi har nå én stående MR, én liggende MR og én CT som kan ta både stående og liggende pasienter.

Halthetsdiagnostisk senter med tredemølleundersøkelser for å evaluere bevegelse i høy hastighet, ridehall med god plass til å undersøke ridehester, samt utstyr som Equimoves® og Lameness Locator® til å utføre objektive halthetsanalyser der man med stor grad av nøyaktighet måler asymmetri i hestens bevegelser.

Videoendoskopiske undersøkelser av hestens luftveier i hvile og på tredemølle. Ved behov for bakteriologiske undersøkelser eller skylleprøver fra lungene har vi et godt og tett samarbeide med våre egne laboratorier for videre undersøkelser.

Ved mistanke om hjertelidelse, kan Dyresykehuset – hest utføre EKG i hvile og under belastning så vel som kontinuerlig Holter EKG-opptak (24 timer).

Vi har kompetanse og avanserte ultralydsmaskiner med prober spesialdesignet for hjerteundersøkelser på hest (ekkokardiografi).

Romslige, separate stallavdelinger for ivaretakelse av ulike pasientgrupper. For de sykeste føllene har vi spesialbokser hvor de kan få nødvendige infusjoner, oksygen og varme med hoppa stående ved siden av.

Overvåkningskameraer i de fleste boksene og mulighet for kontinuerlig væskebehandling, oksygentilførsel m.m. Det er døgnkontinuerlig tilgang til blodgassmålinger og andre enklere laboratorieundersøkelser som trengs for å optimalisere behandlingen.

Dyresykehuset smådyr

Akutt-, og intensivavdeling med døgnkontinuerlig overvåking og behandling.

Døgnkontinuerlig tilgang til blodgassmålinger og andre enklere laboratorieundersøkelser som trengs for å optimalisere behandlingen samt blodbank. Infeksjonsavdeling med isolat for både hund og katt.

Egen katteavdeling med venterom, undersøkelsesrom og oppstalling.

Moderne avansert bilde diagnostisk utstyr som MR, CT, ultralyd, røntgen og gjennomlysning.

Utstyr for avanserte nevrologiske undersøkelser, blant annet hørseltesting, EEG, EMG og TMS (transcraniell magnetisk stimulering).

Rehabiliteringsavdeling med vanntredemølle og motstrøms basseng.

Jodbehandling av katter med påvist økt stoffskifte