NMBU-forskere lagde "juksesikker" eksamen

Av Kristine Løwe

Hvordan lage en rettferdig, "juksesikker" hjemmeeksamen til 400 statistikk-studenter under årets pandemi?

NMBU-underviserne Jon Olav Vik og Kathrine Frey Frøslie lagde sin egen kreative løsning. I oppgavesettet fikk hver student sin unike inkarnasjon av hver oppgave, med tilfeldig simulerte tallscenarier.

Hos Khrono deler de nå metoden som gjorde at studentene i statistikkfaget STAT100 ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) kunne ta en eksamen som vanligvis har flere fasitsvar, uten å jukse.

Vik og Frøslie mener de langt på vei har klart å lage en rettferdig eksamen med sin metode.

— Noen prøver forhindre juks ved å legge på tidspress og gjøre så studenter ikke kan gå tilbake og rette svar, for eksempel. Men dette favoriserer studenter som er gode på stressmestring og er raske på datamaskin, sier Frøslie.

— Med tanke på eksamen er det viktigste å gjøre den rettferdig. Vi prøvde å finne oppgaver som ville gjøre at svarene reflekterte forståelse, og ikke bare regnekunnskaper og hvor mange venner du har, sier Vik.

Les hele saken i Khrono her.

—  Dette er glitrende eksempel på kreativ, digital vurdering ved NMBU, sier Solve Sæbø, NMBUs prorektor for utdanning.

Han påpeker at digitalisering kan åpne nye helt muligheter innen utdanningsområdet, også når det gjelder digitale vurderingsformer, men at dette er et stort lerret å bleke.

— Sektoren roper nå etter forskning på og utvikling av nye digitale løsninger for vurdering, og her synes jeg Jon Olav Vik og Kathrine Frey Frøslie svarer på oppdraget på en meget kreativ måte. Vi trenger en større verktøykasse for digitale eksamener, og deres løsning er et veldig godt bidrag til denne verktøykassa. Jeg vet at de har lagt ned svært mye arbeid i dette, og at dette ikke er en løsning som passer for alle, men de viser at det er mulig å tenke nytt, sier han.

Hør Jon Olav Vik og Kathrine Frey Frøslie fortelle om hvordan de lagde rettferdig hjemmeeksamen til 400 statistikk-studenter under pandemien i 2020 i videoforedraget under. Dette presenterte de på NMBUs frokost-webinar, og på Høgskulen på Vestlandet sitt Webinar "God digital eksamen":