Stor interesse for ekstraordinært kompetansetilbud

Av Kristine Løwe

Overveldende interesse for NMBUS ekstradinære kompetansetilbud.
Overveldende interesse for NMBUS ekstradinære kompetansetilbud.Foto: Shutterstock

NMBUs nettbaserte enkeltkurs, som ble åpnet for alle med behov og interesse for det som del av kompetansedugnaden i kjølvannet av korona, har vært svært populære.

Denne våren fikk seks universiteter, deriblant NMBU, til sammen 20 millioner til kompetanseheving for arbeidsledige og permitterte som et ledd i regjeringens koronakrisepakke.

Hos NMBU har interessen for disse kursene vært overveldende.

– Vi har virkelig vært i vinden. NMBU var en av aktørene som klarte å snu seg rundt og levere på dette, og vi har opplevd stor interesse for kursene. Vi har også fått gode tilbakemeldinger på kursene som er gjennomført, sier avdelingsdirektør Vigdis Johansen ved NMBUs Senter for etter- og videreutdanning (EVU).

De ekstraordinære midlene ble fordelt på grunnlag av en kartlegging utført av Diku og Kompetanse Norge i april. Her svarte universiteter og høgskoler på hvilke muligheter de har for å utvide og øke kapasiteten i allerede eksisterende utdanningstilbud.

– Spesielt Handelshøyskolens kurs har vært svært populære, men det har gjennomgående vært stor interesse for kursene og god påmelding. Naturveiledning ved Fakultet for miljø- og naturforvaltning var det første kurset som virkelig tok av og ble fylt opp på null komma niks, forteller Johansen.

For departementet var det vært viktig at tilbudene kom i gang innen kort tid og ble gjennomført raskt.

– Den store jobben nå er å ta Norge ut av krisen. Da må vi sørge for at permitterte og ledige kan bruke tiden nå på å formalisere eller oppdatere kompetansen sin, slik at de står bedre rustet til arbeidslivet når vi får fart igjen på norsk økonomi, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim da ekstrabevilgningen ble kunngjort.

Tilbudene ved  NMBU ble åpnet for alle etter førstemann-til-mølla-prinsippet i våres. Det ble det åpnet opp for ekstraordinær tilgang til kurs med oppstart i juni, august og september. Påmeldingen er nå stengt.

– Vi har ønsket å bidra så det monner til denne kompetansedugnaden, og spesielt Handelshøyskolen har vært dyktige og på ballen. De har snudd seg rundt kjapt, åpnet opp og oppskalert kapasitet på relevante nettkurs, og har opplevd så stor interesse for kursene at de har justert opp kvoten for flere kurs. All ære til de vitenskapelige ansatte som har tatt på seg dette ekstraarbeidet i en allerede travel tid, avslutter Johansen.