Beste skogbrukskandidat: Halldis Linde Lie

Av Cathrine Glosli

Fra venstre: veileder professor Terje Gobakken, konst. Dekan Sjur Baardsen, beste skogbrukskandidat i 2016 Halldis Linde Lie og styreleder for UMBs forskningsfond professor Andreas Brunner. Foto: Cathrine Glosli

Halldis Linde Lie ble fredag den 24. februar tildelt Bollerøds legat for beste karaktersnitt på mastergraden i skogfag i 2016.

Halldis Linde Lie fra Kristiansand var den beste studenten som ble uteksaminert i 2016 fra master i skogfag, og ble fredag tildelt det tradisjonelle Bollerøds legat. Hartmann Bollerøds legat premierer den av skogbruksstudentene som får best resultater på studiet. I desember fikk hun også Skoglaugets masterstipend.
Les mer om det her: Pengedryss til skogfagsstudenter.

Belønne forskning OG utdanning
– Det er viktig at studentene våre får komme tett innpå forskningen, det er en del av en fremragende utdanning. Denne utdelingen er en gyllen anledning til å belønne både forskning og utdanning på samme tid, sier Sjur Baardsen, konstitutert dekan ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA) ved NMBU.

Spennende jobb i Mjøsen
Lies masteroppgaven haddde tittelen "En vurdering av nøyaktigheten ved å bruke drone til skogtaksering". Veiledere for opptaven var professor Terje Gobakken og ph.d.-student Stefano Puliti. Nå jobber hun som skogbruksplanlegger i Mjøsen, en stilling som er som skreddersydd for utdanningen hennes.
– Jeg er mye ute i skogen om sommeren og takserer. Om vinteren sitter jeg på kontoret og driver med fototakst.

Det er 27. gang at Bollerøds legat deles ut. I tillegg til heder og ære, består prisen består av et pengebeløp på kr 2.000,- og et diplom.