Lett å få jobb i skogbruket

Av Cathrine Glosli

Avgangsstudenter på master i skogfag våren 2016. Fra venstre: Asle Fineide Lifjell, Kristofer Tveiterå, Andreas Furnes Fjærli, Halldis Linde Lie og Bente Husby. Foto: Cathrine Glosli

Denne våren leverer masterkandidatene i skogfag sine gradsoppgaver. 8 av 10 har allerede fått relevant jobb.

– Det er eksklusivt kull på master i skogfag denne våren, sier leder ved Institutt for naturforvaltning, Sjur Baardsen.
– Ti av dem har svart på en enkel undersøkelse vi har gjort, og 8 av disse har allerede fått relevant jobb denne våren. Enkelte har vært inne til flere intervjuer, og noen har fått mer enn ett jobbtilbud.

Mange ledige jobber
«Jeg har aldri sett mens jeg har studert at det har vært så mange ledige jobber på markedet som ønsker folk med skogfaglig bakgrunn som det er nå», skriver en av studentene i undersøkelsen.
«Det ser bra ut. Mange relevante stillinger har blitt lyst ut. Selv har jeg vært på intervju hos fire arbeidsgivere (…)», kommenterer en annen.

Bente Husby, master i skogfag (2016)
Bente Husby, master i skogfag (2016) Foto: Cathrine Glosli

Trainee i Trondheim
Bente Husby er en av masterstudentene som allerede har fått napp i arbeidsmarkedet. Hun har fått jobb i Allskog i Trondheim, og begynner som trainee i august.
– Jeg skal få prøve meg på flere forskjellige ting i Allskogs planavdeling. Jeg skal jobbe med miljøregistrering i skog (MiS), fototakster og prøveflatetakster. Jeg skal både ut i skogen og arbeide administrativt.

Sommerjobb: assisterende skogbruksleder
Bente skriver masteroppgave om skogbruksplandata i Melhus kommune, og hun er i så måte litt skreddersydd for Allskog. Allskog hadde egentlig ikke tenkt til å ansette noen denne høsten, men så opprettet de en egen stilling til Bente allikevel.
– Jeg har hatt sommerjobb der før, så de kjenner meg godt.
Bente skal jobbe som assisterende skogbruksleder denne sommeren før hun begynner «på ordentlig» som trainee til høsten.
– Etter å ha sittet inne på lesesalen med masteroppgaven hele våren skal det bli godt å tilbringe en del av sommeren ute!