God forskningsformidling på 140 tegn

Av Kristine Løwe

Visste du at selv de mest abstrakte fagene fint lar seg diskutere på 140 tegn? På NMBU er noen av våre kvinnelige forskere blant de beste til å bruke mikrobloggetjenesten Twitter til forskningsformidling.

I dag er det 8. mars og kvinnedag, og i den anledning vil vi gjerne løfte frem et par av våre kvinnelige forskere som er spesielt dyktige på forskningsformidling på nett.

Ved NMBU er det mange forskere og ledere av begge kjønn som aktivt bruker sosiale medier som formidlingskanaler for fag og forskningsformidling. Vi har laget en Twitter-liste over forskere, ledere og doktorander ved NMBU på Twitter her (denne oppdateres kontinuerlig).

Kvinnelige filosofer i særklasse

De to NMBU-forskerne som har bygget opp de største og mest aktive Twitter-nettverkene er begge kvinner, og begge filosofer, nemlig Rani Lill Anjum og Anita Leirfall.

Begge underviser i filosofi ved Handelshøyskolen på NMBU. Og filosofi på 140 tegn?

Ja, det fungerer helt strålende fortalte Anjum i denne saken fra 2013.

En fordel å kunne formulere seg konsist

– Forskere må komme seg på Twitter, det er der det skjer. Filosofi handler veldig mye om å være presis og konsis, så det er bare en fordel å kunne formulere seg på 140 tegn  - og eventuelt lenke videre, sa hun.

Noe av fordelen med Twitter er at det virkelig lar deg dyrke din nisje, og bygge nettverk både nasjonalt og internasjonalt innenfor akkurat ditt fagfelt.

• NMBUs rektor Mari Sundli Tveit bruker sosiale medier aktivt i sitt daglige virke, og er verdt å følge i alle kanaler, spesielt Twitter, Instagram og blogg.
  • Lena Marie Kjøbli er ansatt som seniorrådgiver i Personal- og organisasjonsavdelingen ved NMBU, men har en doktorgrad i miljøkjemi og leder Forskerforbundet ved NMBU. Hun twitrer aktivt om miljø, folkehelse og ymse forskning.
  • Elin Børrud er arkitekt og professor ved Institutt for landskapsplanlegging. Hun twitrer om arkitektur, byplanlegging og byutvikling – og skriver også en blogg om samme tematikk.
  • Karianne Muri er veterinær og postdoktor ved Institutt for produksjonsdyrmedsin og twitrer gjerne om temaer som dyrevelferd og dyrehelse – og en lang rekke andre aktuelle saker.
  • Anne Sverdrup-Thygeson er professor og biolog med hjerte for insekter, skog og biomangfold, og en sentral bidragsyter på den aktive bloggen Insektøkologene som også publiseres hos forskning.no.
  • Camilla Houeland er PhD-stipendiat ved Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier og skriver om Nigeria, nigerianske fagforeninger, oljepolitikk og Afrika. Hun bidrar til en engelskspråklige blogg med den ironiske tittelen "Africa is a country" og er fagredaktør for temaene "Nigerias historie" og "Nigerias samtidshistorie" hos Store norske leksikon.

For å finne flere forskere, ledere og doktorander ved NMBU på Twitter sjekk denne Twitter-listen (og si gjerne fra om du faller inn under en av disse kategoriene og burde stå på den)