Solveig Strangstadstuen

Solveig Strangstadstuen

  • Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap

Jeg er nå pensjonist, tidligere ansatte som førtselektor ved Institutt for lærerutdanning og utdanningsforskning ved REALTEK, NMBU. Jeg underviste i emnene pedagogikk, veiledningspedagogik og generell didaktikk. Forskningsarbeidene er i hovedsak aksjonsforskning knyttet til undervisningen i lærerutdanningene og jeg er særlig opptatt av veiledning, peers aktiviteter som skrive- og responsgrupper og skrivekamerater. Dette sees i et lys av mangfold og flerstemmighet, noen jeg ser som en av forutsetningene for en utdanning for bærekraftig utvikling.

  • Liste med publikasjoner fra min forskning. (Cristin)

     Publikasjoner, utvalgte

    Gjøtterud, S., & Srangstadstuen, S. (2013). Oppgaveveiledning i lærerutdanningene - en strategi for utvikling av lærerkompetanse. In L. Lingås, & K.-R. Olsen, Pedagogisk veiledning (pp. 133 - 149). Oslo: Gyldendal Akademisk.

    Gjøtterud, S., & Strangstadstuen, S. (1/2004). Hvilke læringsprosesser foregår på nettet? Erfaringer fra synkron nettsamling med yrkesetikk som tema. Treffsikker læring på nettet. Norgesuniversitetet. Universitetet i Tromsø , pp. 31- 48.

    Gjøtterud, S., & Strangstadstuen, S. (2013). Oppgaveveiledning i lærerutdanningen - en strategi for utvikling av lærerkompetanse. In L. G. Lingås, & K.-R. Olsen, Pedagogisk veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk.

    Gjøtterud, S., Strangstadstuen, S., & Krogh, E. (2017). Strategier for samarbeidende aksjonsforskning i lærerutdanning. In S. Gjøtterud, & m.fl., Aksjonsforskning i Norge - teoretisk og empirisk mangfold (pp. 187 - 208). Oslo: Cappelen damm Akademisk.

    Gjøtterud, S., Strangstadstuen, S., & Krogh, E. (2017). Strategier for samarbeidende aksjonsforskning i lærerutdanningen. In S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen, & E. Stjernstrøm, Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold (pp. 187- 208). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

    Klevenberg, B., Lefdal, H., & Strangstadstuen, S. (2011). Norskstøtte til minoritetsspråklige studenter i PPU ved UMB. Ås: Seksjon for læring og lærerutdanning, UMB. IMT-Rapport nr 41/2011.

    Luthen, G. S., Strangstadstuen, S., Klevenberg, B., & Solli, K. (2015). The writing buddy-scheme at two teacher education institutions - (how) does it work? ATEE 40th annual conference 2015 (pp. 248-260). Glasgow: University of Glasgow.

    Strangstadstuen, S. (2011). Skrivekurs og skivegrupper på nett. In S. Gjøtterud, Utvikling av veiledningsmøter i praktisk-pedagogisk utdanning. Aksjonsforskning i lærerutdanneres praksis. (pp. 319-331). Ås: UMB. PhD-Thesis 2011: 30.

    Strangstadstuen, S. (2011). Skrivekurs og skrivegrupper på nett. In S. Gjøtterud, Utvikling av veiledningsmøter i praktisk-pedagogisk utdanning (pp. 319 - 331). Ås. PhD Thesis 2011:30: UMB.

    Strangstadstuen, S. (2017 (a)). Veiledning og mangfold som støtte i studentstyrte aktiviteter. In M. S. Jensen, T. J. Karlsen, & G. S. Luthen, Veiledning og oppdagelse (pp. 92 - 112). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

    Strangstadstuen, S. (2017). Veiledning og mangfold som støtte for studentstyrte aktiviteter. In J. m.fl., Veiledning og oppdagelse (pp. 92-112). Oslo: Gyldendal Akademisk.

    Strangstadstuen, S., & Braskerud, B. (1994). Bønders og rådgiveres argumenter for og imot fangdammer. Ås: JORDFORSK. Prosekt nr. 2054.

    Strangstadstuen, S., & Gjøtterud, S. (2003, 1/2003). Synkron nettsamling - et artig prosjekt. SOFFs skriftserie. Læring i dialog på nettet, pp. 35- 48.

    Strangstadstuen, S., & Gjøtterud, S. (2007). Nettprat - å få tankene i sving, alene og sammen. In Skrive for nåtid og framtid. Skriving i rettleiing i høgere utdanning (pp. 221- 239). Trondheim : Tapir Akademisk Forlag.

    Strangstadstuen, S., & Gjøtterud, S. (2007). Nettprat - å få tankene i sving, alene og sammen. In S. Matre, & T. L. Hoel, Skrive for nåtid og framtid. Skriving og rettleiing i høgere utdanning (pp. 68 - 78). Trondheim: Tapir akademisk forlag.

    Strangstadstuen, S., & Iversen, E. (2012). Tospråklige lærerstudenter og skrivekamerater i PPU ved UMB. Ås: Seksjon for læring og lærerutdanning, UMB.

    Strangstadstuen, S., Hugo, A., & Nordby, M. (2017). Utviklingspartnere i møte med ulike skolebiotoper. In M. Postholm, & m.fl., Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger (pp. 33-38). Oslo: Universitetsforlaget.

    Strangstadstuen, S., Hugo, A., & Nordby, M. (2017). Utviklingspartnere i møte med ulike skolebiotoper. In M. Postholm, T. Dahl, G. Engvik, E. J. Irgens, A. Normann, & A. Strømme, Ungdomstrinn i utvikling. Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger (pp. 33 - 38). Oslo: Universitetsforlaget.