Er travhesten din klar for 2020?

Av Kristine Welde Tranås

Foto: NMBU/Camilla Wiik Gjerdrum
Foto: NMBU/Camilla Wiik GjerdrumFoto: Foto: NMBU/Camilla Wiik Gjerdrum

Får travehest din nok luft, og fungerer hjertet optimalt under anstrengelse?

Hesteklinikken tilbyr funksjonstest på tredemølle for varm- og kaldblodstravere hver uke gjennom vinteren. Testene utføres av NMBU Veterinærhøgskolens internasjonalt anerkjente eksperter. Stående og liggende operasjoner gjøres ved Mjøsa Hesteklinikk av NMBUs spesialister i kirurgi og anestesi.

Testen inkluderer:
• Nyutviklet lufttrykksmåling for nese- (alar-fold) eller halskollaps. Dette gir ekstra informasjon om hvorvidt operasjon er nødvendig eller ikke.
• Hjertebelastningstest (EKG)
• Øvre luftveisendoskopi under maksimal anstrengelse
• «Fitness»-vurdering og sammenligning med tidligere testete elitehester
• Lungeskylleprøve (BAL), dersom ønsket eller anbefalt

Hesten bør være i full trening og nær løpsform for å kunne delta. Undersøkelsen tar ca. én time, og gjøres poliklinisk i tredemøllebygningen ved Veterinærhøgskolen i Oslo.

Ta kontakt med Professor Eric Strand på telefon 67 23 24 24 eller send en e-post til hest@nmbu.no for mer informasjon eller timebestilling.