To ledige stipendiatstillinger

Av Kateryna Krutskykh

Ved Handelshøyskolen er det to ledige stillinger som PhD stipendiat i økonomisk-administrative fag, entreprenørskap og samfunnsøkonomi.

Handelshøyskolen utdanner siviløkonomer og samfunnsøkonomer, samt masterkandidater i entreprenørskap og innovasjon.  I disse studieprogrammene er det til sammen ca. 650 studenter. Handelshøyskolen har ca. 55 ansatte, og har et aktivt forskningsmiljø innen ulike fagfelt. Om lag 30 PhD studenter er en viktig del av dette forskingsmiljøet.

Arbeidsoppgaver
Stipendiatstillingene har kompetanseoppbygging og forskerutdanning som hovedmål. Den som tilsettes må bli tatt opp på Handelshøyskolens PhD program. Normert tid for gjennomføring av studiet er tre år. Tilsettingsperioden er tre år, men kan forlenges i inntil ett år dersom den som tilsettes utfører andre oppgaver for Handelshøyskolen. Disse oppgavene kan omfatte undervisning, veiledning, prosjektarbeid, sensur eller administrasjon.

Det forutsettes at stipendiatens forskning knyttes til et eller flere av Handelshøgskolens sentrale forskningsområder: foretaksøkonomi; finans; råvaremarkeder; forbrukeratferd og mat; miljø, klima, energi og naturressurser; utvikling; organisasjon, strategi og ledelse; og entreprenørskap og innovasjon.

Prioriterte tema ved denne utlysningen er:
- Strategi, organisering, og arbeidsprosesser
- Høyere utdanning innen entreprenørskap
- Forbrukeratferd og etterspørsel etter matvarer
- Økonomisk verdsetting av økosystemtjenester

Disse temaene er nærmere utdypet på våre nettsider - med kontakter til ansvarlige fagpersoner.

Søknaden må inneholde en kort skisse (3 – 5 sider) av prosjektforslag for forskningsarbeidet innenfor ett av disse temaene. Søkere kan også foreslå egne tema for doktorgradsarbeidet.

Kvalifikasjoner
Søkere må ha relevant utdanningsbakgrunn på masternivå, for eksempel en mastergrad innen samfunnsøkonomi eller økonomi og administrasjon. Også kandidater som er i ferd med å avslutte mastergradsstudiet kan søke. Det legges vekt på analytiske evner, karakterer, motivasjon og forutsetninger for å kunne gjennomføre en doktorgradsutdanning. Det kreves minimum karakteren B i gjennomsnitt på Mastergraden og på Masteroppgaven. Stipendiaten må kunne arbeide selvstendig, bidra aktivt i et faglig fellesskap, og være nytenkende og kreativ. Det er en fordel at de som tilsettes behersker norsk.

Lønns- og tilsettingsvilkår
Stillingen lønnes som 1017 stipendiat i, lønnsramme 20, alt. 8, med begynnerlønn i lønnstrinn 50. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan alternativ lønnsplassering være aktuelt.

Det er ønskelig at stipendiatene tiltrer i midten av august 2017.

Nærmere opplysninger
Dekan Ragnar Øygard tel 64965696, ragnar.oygard@nmbu.no
Forskningsleder, Professor Arild Angelsen, tel 64965698, arild.angelsen@nmbu.no

Sende søknad
Søknad sendes elektronisk via linken ”Søk på jobben” øverst på denne siden, vedlagt CV, karakterutskrifter, prosjektforslag og eventuelle vitenskapelige arbeider og publikasjonsliste.

Søknadsfrist: 1.3.2017

Søkere som innkalles til intervju må fremlegge bekreftede kopier av vitnemål og attester. Stillingen følger Statens lønnsregulativ. Medlemskap i Statens Pensjonskasse (2 %). Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål å oppnå en balansert kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn.