Underviserne kjenner tydeligvis oppdrettsnæringen godt

Av Janne Karin Brodin

Erika Hanson i en fisketank
Erika HansonFoto: Aslak Berge

Mastergraden i akvakultur fra NMBU har bidratt til å kickstarte Erika Hansons karriere og har åpnet mange muligheter for henne

Erika Hanson
Utdanning: Master i Aquaculture
Jobb: Produksjonsbiolog i Biofish

Erika Hanson har alltid vært glad i å jobbe med dyr og biologisk produksjon og jobbet som gårdsarbeider i mange år. Hun ønsket å reise etter videregående og dro til London for å ta en bachelorgrad i zoologi ved Roehampton University.

─ Jeg visste ikke helt hva jeg ville jobbe med, men jeg visste at jeg ville jobbe med dyr.

Etter at hun var ferdig med bachelorgraden, hadde hun forskjellige deltidsjobber. En av dem var som ekstrahjelp på et MOWI-fiskeoppdrettsanlegg. Erika hadde ikke mye erfaring og visste ikke så mye om lakseoppdrett, men hun oppdaget raskt at hun likte å jobbe med fisk.

Hun fant ut at hun kunne bruke noen av fagene fra bachelorgraden sin i jobben, men hun hadde ikke den akademiske tyngden hun ønsket seg. Så hun søkte på masterstudiet  i akvakultur ved NMBU og kom inn.

Masterprogrammet gikk over all forventning. Lærerne kjenner tydeligvis bransjen godt, og vi fikk jobbe mye "hands on" jobbing med fisk.

Erika Hanson

Lærerne inviterte ofte studentene til å hjelpe til og delta i egne forskningsprosjekter, og nesten hver eneste forelesning har vært relevant for hennes nåværende jobb.

"Mastergraden i akvakultur fra NMBU har virkelig hjulpet meg med å kickstarte karrieren og har åpnet mange muligheter for meg. Jeg vil helhjertet anbefale dette masterstudiet til alle som jobber innen akvakultur eller vurderer å jobbe innen akvakultur."

Sosiale arrangementer og gruppearbeid bidro til å bygge vennskap på NMBU

Siden Erika bare tok masteren NMBU kjente ingen da hun begynte. De fleste andre av studentene hadde studert sammen tidligere, og de første ukene var det litt vanskelig å få venner, men lærerne var raske til å sette opp gruppearbeid, og det var mange sosiale arrangementer.

"Det tok ikke lang tid før jeg følte meg mer hjemme på NMBU. Studentboligene lå i nærheten av forelesningssalene, og det var enkelt å få studentbolig gjennom SiÅS."

Fikk drømmejobben før hun var ferdig med studiene

Erika jobber nå som produksjonsbiolog i Biofish AS.

"Biofish er et lite selskap med 11 ansatte. Vi har produksjon av smolt og postsmolt. Og all fisken produseres i et lukket RAS-system."

Hun er ansvarlig for startfôring og vekst frem til vaksinering. Og en kollega av henne har ansvaret for fisken etter vaksinering.

"Jeg har en veldig variert arbeidshverdag, der 50 prosent er fysisk arbeid, der jeg passer på fisken, tar veieprøver, vedlikeholder RAS-systemet. Og så jobber jeg 50 prosent på kontoret, der jeg bestiller det vi trenger til bygningene mine, rapporterer tall til myndighetene osv.".

Liker å jobbe med alt som har med fiskehelse å gjøre

"Hvordan kan vi hele tiden forbedre oss for å gjøre det bedre for fisken. Heldigvis jobber jeg i et lite selskap, og når vi først får ideer til forbedringer, blir de implementert kort tid etterpå."

Erika forteller at i et så lite selskap stiger man raskt i gradene.

"Jeg kan ta på meg så mye ansvar jeg ønsker. Erfaringen jeg får i Biofish, er veldig verdifull, og jeg blir utfordret hver dag."