Ph.d. Økonomi og administrasjon
Doktorgrad (Ph.d.) 3 år

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Tårnbygning
Foto
Christine S. Blix
Ph.d.-programmet i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen, NMBU (HH-NMBU).
Ph.d. programmet har en studieretning.
Hva blir du?
Ph.d.-programmet i økonomi og administrasjon skal kvalifisere for forskningsvirksomhet av internasjonal standard innen instituttets fagområder og for annet arbeid hvor det stilles store krav til vitenskapelig innsikt og analytisk tenkning.
Hva lærer du?
Studentene skal lære å arbeide i samsvar med god vitenskapelig skikk og forskningsetiske standarder. Ph.d.-utdanningen skal gi kandidaten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket.
Oppbygging
Programmet har en studieretning, og man kan velge fag innen samfunnsøkonomi og økonomisk- administrative fag. Vår virksomhetsidé er å bygge kunnskap på tvers av fagfeltene samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi og administrasjon, og å utvikle ledere og fagfolk som kombinerer et økonomisk tankesett med kunnskap på tvers av disipliner, og som er kapable til å løse komplekse problemer i praksis med bærekraft som et veiledende prinsipp.
Handelshøgskolens sentrale forskningsområder er: foretaksøkonomi, finans, strategi og ledelse, skatt, miljø/klima, energi/ressurs, utvikling, mat, råvaremarkeder, og entreprenørskap og innovasjon.
Utfyllende regler for phd.-programmet ved HH
Faglig programbeskrivelse
Faget er viktig for samfunnet fordi:
Ph.d.-programmet er en forskerutdanning som skal utdanne kandidater med spesialkompetanse innen økonomi og administrasjon. Det legges til grunn en bred definisjon av økonomi og administrasjon, inkludert samfunns- og bedriftsøkonomi, entreprenørskap og innovasjon, organisasjon, ledelse og strategi, samt undergrupper av disse.
Kunnskap, ferdigheter og kompetanse etter utdanningen
KUNNSKAPER
Ved fullført ph.d.-program forventes det at den nye doktoren
* Har inngående kunnskaper i det valgte fagområdet, og er i kunnskapsfronten i sitt spesialområde innen dette fagområdet.
* Har inngående kunnskaper om vitenskapelige teorier og metoder knyttet til fagområdet.
* Kan vurdere og analysere ulike teorier, metoder og prosesser i forskning og faglige utviklingsprosjekter - også i et internasjonalt perspektiv.
* Kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier og metoder innenfor fagområdet.
FERDIGHETER
Ved fullført ph.d.-program forventes det at den nye doktoren
* Kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid, på internasjonalt høyt nivå, innen sitt fagområde.
* Kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet.
* Kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier og metoder innenfor fagområdet, behersker relevante samfunnsvitenskapelige og statistiske metoder og kan vurdere anvendelighet og begrensninger ved ulike metoder.
* Kan håndtere kompleksitet, skape overblikk og syntetisere vitenskapelig informasjon.
* Kan kritisk vurdere og gi konstruktiv kritikk på vitenskapelige arbeider innenfor sitt fagområde.
GENERELL KOMPETANSE
Ved fullført ph.d.-program forventes det at den nye doktoren
* Kan utøve sin forskning med faglig og etisk integritet, og kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger.
* Kan ta del i komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter.
* Kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler og delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora.
* Kan formidle resultater fra sitt forskningsarbeid til myndigheter og forvaltning, bedrifter og organisasjoner, samt til allmennheten via kontakt med media.
* Kan undervise studenter innen sitt fagområde eller spesialfelt.
* Kan plassere egen forskning innen større faglige og samfunnsmessige sammenhenger.
* Kan vurdere behovet for og eventuelt ta initiativet til innovasjon innen sitt fag.
Innhold og oppbygging
FAGLIG INNHOLD OG OPPBYGGING
Programmet har grunnlag i den overordnede beskrivelsen av ph.d.-utdanningen ved NMBU, og er regulert av "Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet".
Utdanningen er normert til 3 år. Programmet består av en opplæringsdel og en avhandling. Opplæringsdelen skal være på minimum 45 studiepoeng (ECTS), og utformes i samråd mellom kandidat, veileder og instituttet (FUFU), avhengig av fagområde for avhandlingen og kandidatens bakgrunn og behov.
Opplæringsdelen skal gi kunnskap om forskningsfronten innen fagfeltet, det vil si pågående forskning og uavklarte spørsmål. Emner både ved NMBU og andre universiteter og høyskoler kan inngå i graden. Studentene oppfordres også til å tilbringe 1-2 semester ved anerkjente universiteter i utlandet hvis dette lar seg gjøre.
Avhandlingen består vanligvis av 3-4 artikler, og gjennom valg av analysemetoder og problemstillinger skal kandidaten vise at han/hun kan utføre selvstendig forskningsarbeid av høy kvalitet. Et viktig mål er å publisere resultater fra avhandlingene i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.
Alle ph.d.-studenter skal gjennomføre tre faste seminarer ved instituttet (se §9.1): et oppstartseminar etter ca 6 måneder, en midtveisevaluering ca. 1,5-2 år ut i ph.d.-utdanningen, og et sluttseminar ca. 6 måneder før innlevering av doktoravhandlingen. Midtveisevalueringen skal gjennomføres i henhold til §9.2. Seminarene anses som ledd i opplæringsdelen og kvalitetssikringen av ph.d.-studiet, og skal gi studentene relevante tilbakemeldinger til hjelp i det videre arbeidet.
Ph.d.-studentene skal levere årlige framdriftsrapporter på fastsatt skjema (se §9.1) innen 1.februar hvert år. Avvik fra planen skal begrunnes. Ph.d.-student og veiledere er i felleskap ansvarlige for framdriften.
Læringsaktiviteter
KUNNSKAPENE OPPNÅS GJENNOM
* Opplæringsdelen på minimum 45 studiepoeng, som gir utvidet fagkompetanse både i dybde og bredde.
* Å lese og holde seg oppdatert på litteratur innen sitt fagområde/ spesialfelt.
* Gjennomføring av selvstendig forskningsarbeid av internasjonal standard.
FERDIGHETENE OPPNÅS GJENNOM
* Å delta i planlegging og detaljutforming av eget ph.d.-prosjekt, og eventuelt i planlegging av nye prosjektsøknader,
* Veiledning, der ph.d.-studenten aktivt drar nytte av veiledernes kompetanse.
* Egen forskningsaktivitet.
* Å utvikle et eget internasjonalt faglig nettverk.
* Deltakelse på metodekurs og skrivekurs der det er relevant.
* Arbeid med publikasjoner, innsendelse til tidsskrift og håndtering av kommentarer fra referee.
* Arbeid med avhandlingen.
* Å delta i fagfellevurdering av vitenskapelige manuskripter og gi tilbakemelding på kollegers manuskripter.
* Å delta i seminarer der andre ph.d.-studenters og forskeres ideer og resultater diskuteres.
GENERELL KOMPETANSE OPPNÅS GJENNOM
* Å delta på et kurs i forskningsetikk og vitenskapsfilosofi av et omfang på minst 5 studiepoeng.
* Veiledning og egen forskning.
* Arbeid med publikasjoner og avhandlingen.
* Prøveforelesningen, ved å sette seg inn i et oppgitt tema på kort tid, tidsplanlegging, søke/velge/vurdere/bearbeide informasjon, og gi en muntlig presentasjon av dette temaet.
* Å presentere egne forskningsresultater på nasjonale og internasjonale vitenskapelige konferanser.
* Å holde foredrag på konferanser og faglige møter.
* Å gi intervjuer i radio, TV, aviser eller andre tidsskrifter.
Vurderingsform
EVALUERINGSFORMER
Opplæringsdelen evalueres via ulike evalueringsformer som muntlig eller skriftlig eksamen, oppgaveinnlevering eller semesteroppgave. Innhold i doktorgradsarbeidet og opplæringsdelen godkjennes av Forskningsutdannings- og forskningsutvalget (FUFU), og framdriften følges opp av utvalget via årlige Framdriftsrapporter og de obligatoriske seminarene (oppstartseminar, midtveisevaluering og sluttseminar). Øvrige læringsutbyttemomenter trenger ingen egen evaluering, men det er hovedveileders ansvar å bidra til at målene nås via relevante tiltak, faglige diskusjoner og initiativ til formidlingsarbeid innen tidsrammen for doktorgradsarbeidet.
Graden philosophiae doctor (ph.d.) tildeles på grunnlag av:
* Godkjent opplæringsdel
* Godkjent vitenskapelig avhandling
* Godkjent prøveforelesning over oppgitt emne
* Godkjent forsvar av avhandlingen i en offentlig disputas
Se p.h.d-forskriften §12.
Opptakskrav
For å bli tatt opp som ph.d.-student, må søkeren ha faglig relevant utdanning tilsvarende en femårig norsk grunnutdanning, hvorav 120 studiepoeng er på masternivå. Søkeren skal i grunnutdanningen ha oppnådd et læringsutbytte tilsvarende beskrivelsene i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverkets andre syklus. Søkeren skal ha en sterk faglig bakgrunn fra sitt tidligere studium.
Opptak skjer fortløpende. Instituttet er formell opptaksmyndighet.
Søknad om opptak sendes til instituttet, på fastsatt søknadsskjema, og skal være innvilget senest 3 måneder etter oppstart.
Søknad om opptak skal inneholde:
* Attestert dokumentasjon av den utdanningen som skal ligge til grunn for opptaket
* Dokumentasjon av engelskkunnskaper, skriftlig og muntlig
* Forenklet beskrivelse av prosjektet (som vedlegg)
* Redegjørelse for nødvendig infrastruktur
* Eventuelt ønske om bruk av et annet språk enn engelsk eller norsk i avhandlingen
* Forslag til hovedveileder og medveileder(e)
* Oversikt over finansieringskilder
Avgjørelse om opptak baseres på en samlet vurdering av søknaden. En forutsetning for opptak er at søkerens faglige bakgrunn tilfredsstiller kravene i forskriftens § 5-1. I opptaksvedtaket skal veiledere oppnevnes og avtaleperioden fastsettes med startdato og sluttdato. Som hovedregel blir oppstartsdato satt til 1. august hvert år.
Opptak kan vedtas med forbehold om:
* Finansiering, opptakskapasitet, tilleggsutdanning og at behov for infrastruktur løses.
* Enighet om eventuelle immateriellrettslige forhold ved avtaleinngåelse (se §6.1).
Forskriftens §5 om opptak til doktorgradsstudiet gjelder. Søkeren må ha en relevant mastergradsutdanning eller tilsvarende, med karakterer blant den beste halvdelen fra sin studentpopulasjon. Utenlandske søkere må dokumentere godkjent kompetanse i engelsk, både skriftlig og muntlig (minst IELTS 7.0 eller tilsvarende). For å kunne bli tatt opp som ph.d.-student må det dokumenteres for full finansiering av lønn for minst tre år, samt nødvendige midler til drift av prosjektet i henhold til prosjektbudsjettet og til opplæringsdelen.
Krav til utstyr
Samarbeid med andre institusjoner
Ph.d.-programmet i økonomi og administrasjon er en forskerutdanning som skal utdanne selvstendige forskere på internasjonalt nivå. Utdanningen skal skje i samspill med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer. Det er et utstrakt samarbeid mellom de ulike institusjonene som gir ph.d. i økonomiske fag, og ph.d.-studentene ved HH-NMBU blir oppfordret til å vurdere kurs gitt ved andre institusjoner i Norge og i utlandet. En stor andel av ph.d.-studentene ved HH-NMBU tar kurs ved andre skandinaviske universiteter.
Forskerskoler:
HH-NMBUs ph.d.-utdanning i økonomi er tilknyttet Nasjonal forskerskole i bedriftsøkonomi.
Dette er et faglig samarbeid mellom deltakende institusjoner, for å øke kvaliteten på ph.d. utdanningen innen økonomiske fag. De aller fleste norske universitets- og høyskolemiljø innen økonomi deltar. Det tilbys ph.d. kurs, kollokvier og seminarer, samt egen årlig konferanse. Følgende fagområder dekkes: Samfunnsøkonomi, Regnskap, Finans, Operasjonsanalyse, Markedsføring og forretningsutvikling, Strategi og ledelse. Oversikt over kurs, innmelding (for ph.d.-studenter) og aktiviteter blir løpende oppdatert på www.nhh.no/nfb
Det er i tillegg et tett samarbeid mellom universitetene som tilbyr ph.d.-utdanninger innen samfunnsøkonomi og studentene har god tilgang til kurs som tilbys ved andre universiteter i Norge.
Tilrettelegging for studenter fra partneruniversiteter
HH-NMBU har en egen forskerutdanningsleder, oppnevnt blant instituttets faste vitenskapelige personale. Denne leder Forskerutdanning- og forskningsutvalget (FUFU), som behandler opptakssøknader, studieplaner, forslag til bedømmelseskomiteer, samt overvåker kvaliteten og framdriften av den enkeltes ph.d.-utdanning. Den daglige administrasjonen av ph.d.-studentene, og rådgiver i forhold til praktiske og formelle spørsmål, innehas av instituttets forskerutdanningssekretær/ ph.d-kontakt som også er sekretær for FUFU.
Ph.d.-studentene får kontorplass ved HH-NMBU på egne avsatte ph.d.-kontorer, vanligvis med flere ph.d.-studenter pr. kontor.