Økonomirådgiver i Bærum Kommune

Av Kateryna Krutskykh

- Jeg hadde hørt at Ås var et fint sted å studere med engasjerte og dyktige lærere som tok seg tid til elevene. I tillegg visste jeg at det var et fint sted og bra miljø, sier Veronika Brennhovd Blom.

Veronika Brennhovd Blom har bachelor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo og master i samfunnsøkonomi fra Handelshøyskolen, NMBU.

Hva gjør du i din jobb?

- Jeg jobber som økonomirådgiver for de kommunale barnehagene i Bærum kommune.

Min oppgave er å bistå barnehagene ved månedsrapporteringen og lage prognoser for hvordan økonomien vil se ut fremover. Jeg er også med på å legge budsjett for barnehagene.

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?
- I min nåværende jobb er det viktig med god tallforståelse og å være analytisk. En master i samfunnsøkonomi består av både utfordrende regning og analysefag som har bidratt til nettopp dette.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
- Jeg hadde hørt at Ås var et fint sted å studere med engasjerte og dyktige lærere som tok seg tid til elevene. I tillegg visste jeg at det var et fint sted og bra miljø.

Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Bruk tid i starten til å forstå begrep og faget generelt. Da er det mye lettere og morsommere når dere utover studiet skal bygge videre på de enkelte emnene.

Dine erfaringer med NMBU?
- Kjempe glad for at jeg valgte å starte på Handelshøyskolen, NMBU! Følte jeg utviklet et større forståelse for faget. Jeg opplevde også at administrasjonen og de som jobber der var veldig behjelpelige og hyggelige. Lurte man på noe så var det enten bare å banke på en dør eller sende en mail, så fikk man svar veldig fort..