Konsulent i DNV GL

Av Kateryna Krutskykh

- NMBU tilbyr flere fag innenfor miljø- og energiøkonomi som man ikke finner andre steder, sier Cecilie Bøhn.

Cecilie Bøhn har mastergrad i samfunnsøkonomi med profil i energiøkonomi og nå er hun ansatt som konsulent i Det Norske Veritas og Germanischer Lloyd (DNV GL) i Energy avdelingen.

- Hva gjør du i din jobb?

- Jeg jobber som konsulent med fokus på risikostyring, kvalitetssikring av investeringsprosjekter, kvantitative og kvalitative usikkerhetsanalyser samt samfunnsøkonomiske analyser.

- Som konsulent i DNV GL har jeg erfaring fra blant annet kvalitetssikring (KS) av søknad om statsgaranti for OL/PL i Oslo 2022, utvikling av konseptvalgutredninger (KVU) for et nukleært dekomisjoneringsprosjekt og for oppbevaring av nukleært avfall.

- Jeg har også jobbet med modellering av usikkerhet knyttet til finansiering for en rekke større infrastrukturprosjekter gjennom Finansdepartementets kvalitetssikringsregime.

- Hvor relevant var utdannelsen hos oss?
- Samfunnsøkonomi er veldig relevant i jobben som jeg har, og NMBU tilbyr en spesialisering innenfor energiøkonomi som jeg ikke fant andre steder.

- Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
- NMBU tilbyr flere fag innenfor miljø- og energiøkonomi som man ikke finner andre steder. Det var i hovedsak derfor jeg valgte å ta masteren min her.

- Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Ikke la noen fortelle deg at du ikke kan. Man får til det man vil få til. Benytt deg av de ressursene som finnes på NMBU og la dem hjelpe deg frem.

- Dine erfaringer med NMBU?
- Jeg satte veldig stor pris på mine to veldig dyktige veiledere Olvar Bergland og Eirik Romstad. Jeg likte også veldig godt fagene eksperimentell økonomi og dynamisk optimalisering.